Tung dag i Boden

Helikopterskvadronen i Boden läggs ner. Den flyttas inte till Luleå.
Chefen Kjell Sirkka informerade personalen i går.
Beskedet mottogs med bestörtning bland de 130 anställda.

BODEN2004-09-18 06:30
I går fick personalen vid helikopterskvadronen chockbeskedet av sin chef. Skvadronen läggs ner enligt det underlag som arbetsgruppen för försvarets grundorganisation, AG GRO, tagit fram och som ligger till grund för försvarspropositionen.<br>I går eftermiddag var de anställda kallade till en information. Stämningen var dämpad efter mötet.<br>De 130 anställda vid skvadronen var mycket besvikna.<br> ? Man känner sig frustrerad, säger Ove Huuva, flygplatschef.<br>Kjell Sirkka fick i går morse beskedet om underlaget av sin chef vid helikopterflottiljen i Linköping. Chefen för helikopterflottiljen hade deltagit vid förbandschefsmötet med ÖB i Stockholm i torsdags och fått veta innehållet i arbetsgruppens underlag.<br>Till skillnad mot andra militära förbandschefer så valde Kjell Sirkka att gå ut med den information han hade.<br> ? Det finns ingen anledning att hålla inne med informationen, säger han.<br>Bara räddning kvar<br>Beskedet de anställda fick var att skvadronen i Boden avvecklas. Den flyttas inte till F 21 som ÖB tidigare föreslagit. De enda militära helikoptrar som blir fast baserade i Norrbotten är Super Puma som används för flygräddningsuppdrag. Det är heller inte säkert att Norrbotten får de nya helikoptertyperna 14 och 15.<br>I underlaget sägs, som Kuriren tidigare skrivit, att de temporärt ska kunna baseras vid F 21. Med andra ord endast under större övningar i Norrbotten.<br>Hoppas på ändring<br>Kjell Sirkka hade hoppats att de nya helikoptrarna blev fast baserade i Norrbotten. Detta för att kunna upprätthålla den subarktiska förmågan, det vill säga förmågan att flyga och underhålla helikoptersystemet under kärva vinterförhållanden.<br> ? Den förmågan försvinner nu, säger Kjell Sirkka.<br>Han hoppas att det blir ändringar fram till dess propositionen presenteras om en vecka.<br> ? Jag hoppas att man är mer tydlig när det gäller vilken subarktisk förmåga helikopterflottiljen ska ha, säger Kjell Sirkka.<br>Miljonslöseri<br>Det mesta tyder nu alltså på att det stora området där helikopterskvadronen har sin verksamhet lämnas åt sitt öde. Kvar kommer det att stå två hangarer byggda i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet, flygledartorn och ett nytt toppmodernt inflygningssystem som kostat tiotals miljoner kronor. Systemet gör det möjligt för piloter att landa i mörker och under dåliga väderförhållanden. Med hjälp av instrumentflygning och det nya systemet kan de gå ner för landning på skvadronens område trots att sikten är dålig.<br>Nedläggningen slår också hårt mot personalen.<br>I 45 år<br> ? Det blir reducering av styrkan här i Boden, konstaterar Kjell Sirkka. Jag hade förväntat mig ett tydligare underlag, det hade varit nödvändigt för personalen för att de ska kunna göra rätt vägval i framtiden.<br>Armén har i 45 år haft helikoptrar baserade i Boden, som mest har det funnits ett 50-tal helikoptrar i den stora garnisonsstaden. Det är mer än vad hela försvarsmakten kommer att ha i framtiden. I underlaget sägs att antalet militära helikoptrar ska halveras.<br> ? Vi väntar nu med spänning på propositionen och att den är tydligare i frågan om vilken subarktisk förmåga helikopterförbanden ska ha, säger Kjell Sirkka.<br>Personalen vid skvadronen känner sig lurad.<br>Fyller kraven bäst<br> ? Vi har Europas modernaste helikopterbas och att lägga ner den känns inte bra. Den markoperativa helikopterverksamheten flyttas till Malmen som har sämre förutsättningar och där investeringar på hundratals miljoner kronor krävs. Att beakta så lämnade flygvapnet Malmen i mitten av 1970-talet på grund av miljöskäl, säger Egon Palo vid helikopterskvadronen.<br>Han fortsätter:<br> ? Ingen annan verksamhetsort uppfyller så många av AG GRO:s kriterier som skvadronen i Boden.<br>Egon Palo menar också att norrbottningarna nu tappar en kraftig resurs som kan stödja det civila samhället. Exempelvis vid olyckor.<br>AG GRO föreslår också att helikopterflottiljen ska vara indelad i en sjöoprativ del och den baseras i Ronneby i närhet till den marina huvudbasen. <br> ? Då känns det naturligt att den markoperativa delen placeras i den största militära garnisonen, Boden, där de flesta kunderna finns, säger Egon Palo.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om