Träning en tillväxtbransch

Låga investeringskostnader ökar chansen för utmanaren att slå sig in på marknaden i Boden tror Ola Helt, generalsekreterare i organisationen Friskvårdsföretagarna.

Tomas Tjäder, delägare i Strand fysiocenter i Boden, hoppas att företag som vill främja de anställdas hälsa ska bli en ny kundgrupp.

Tomas Tjäder, delägare i Strand fysiocenter i Boden, hoppas att företag som vill främja de anställdas hälsa ska bli en ny kundgrupp.

Foto: Per Vallgårda

BODEN2014-11-23 15:07

– Det är betydligt lägre kostnader att investera i en anläggning för funktionell träning än i ett gym, säger han.

Men ändå kan det bli tufft för Fredrik Forsbergs företag.

– Funktionell träning är en väldigt nischad produkt. Det är lättare att starta sådana företag i större städer där det finns fler kunder, säger Ola Helt.

Han tror att Fredrik Forsberg kommer att ta en del kunder från de etablerade gymmen i Boden.

– Men han kan också få andra kunder, längdåkare, triathleter och kampsportare som vill komplettera sin träning, tror Ola Helt.

Träning är en växande bransch sedan lång tid. Tillväxten har under de senaste fem åren varit tio procent per år, räknat i nya utövare som köpt medlemskort i någon träningsanläggning. Cirka 550 gym som drivs av ett 60-tal företag finns runt om i landet och 15-20 procent av svenskarna är aktiva där, enligt Ola Helt.

Att funktionell träning blivit populärt de senaste åren är inte konstigt, tycker Ola Helt..

– Det är en naturlig utveckling att det kommer nya saker. Det behövs för att gymsektorns utbud ska fortsätta vara attraktivt, säger han.

Utvecklingen i branschen går mot differentiering, alltså att träningsanläggningar väljer olika koncept för att skilja ut sig från mängden.

– Det kan handla om allt från budgetvarianter till premiumanläggningar där man bland annat satsar på hög personaltäthet, säger Ola Helt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!