Att förändra och förbättra lokaltrafiken är inte gjort i en handvändning. 2014 presenterade det konsultföretag som kommunen anlitat en rapport. En del av förslagen är redan genomförda. Till exempel en mindre förändring i tidtabellerna.
Kuriren har tidigare skrivit om den stora bussutredningen som nu aktualiserats.
Läs mer: tatare-och-snabbare-bussturer
Medborgarplatsen har blivit ett nav för lokaltrafiken och Länstrafiken. Samtidigt har området byggts om så att det enbart ryms två bussar i vardera riktningen vid hållplatserna. Utrymmet är så smalt att en buss inte heller kan köra om bussarna som står stilla, vilket kan leda till förseningar. Avsikten är att skapa en säker trafikmiljö, framförallt för de gående. Det kräver att logistiken fungerar så att det inte är för många bussar som anländer till platsen samtidigt.
Måndag den 8 februari ska kommunstyrelsen ta ställning till bussutredningen. Bland annat innebär den en satsning på nära nio miljoner kronor och en höjning av den årliga budgeten.
Som exempel ska busshållplatser flyttas för 2, 4 miljoner och de som ska vara kvar byggs om för 5, 6 miljoner. För att bussarna automatiskt ska få grönt ljus vid trafiksignalerna krävs speciell utrustning, kostnaden blir runt 700 000 kronor. Den årliga driftskostnaden beräknas öka med 1, 2 miljoner.
Debatten om vad som ska vara busscentrum i Boden fortsätter också. Egon Palo (M), ledamot i tekniska utskottet, anser att Resecentrum ska vara bussnav.
– Det för trångt på Medborgarplatsen, busstrafiken kan inte expandera. Dessutom kommer ju pendeltrafiken med tåg mellan Boden och Luleå igång i sommar. Då ska man kunna ta bussen därifrån, säger han.