Avtalet är egentligen mer en överenskommelse mellan parterna med två års löptid. Liknande uppgörelser finns med fem andra större kommuner i länet.
Omfattningen i korthet:
Hastighetsöversyn på statliga och kommunala vägnätet i Boden.
Inventering av övergångsställen och gång- och cykelpassager. Åtgärder.
Kartläggning av säkra skolvägar. Brister ordnas till.
Förändringar på Bodens
resecentrum.
Förståelse
Gatuchefen Mats Elgcrona berättade litet om vad som ska göras.
- En ganska omfattande hastighetsöversyn är klar för Bodens tätort och Sävast. Vad som nu ska göras är förankring, anpassning till verkligheten och genomförande.
Det svåra uppges bli att få en förståelse bland parterna. Arbetsgrupper bildas med tjänstemän från Trafikverket och kommunen samt politiker.
Oskyddade
Övergångsställen jämte gång/cykelpassager studeras. Vilka ska tas bort, vara kvar och vilka ska åtgärdas. Arbetet med oskyddade trafikanter är ett prioriterat mål inom Trafikverket.
Många bäckar små
Järnvägsstationen Boden C och resecentrum ingår i ett projekt som heter Attraktiva stationer. Här samverkar kommunen, Trafikverket, fastighetsägaren Jernhusen och Länstrafiken.
- Vi pratar inte om tunga investeringar, utan att fixa till många smågrejor där alla skjuter till driftmedel. I slutänden blir dessa mindre satsningar till nytta för resenärerna.
Kanske blir de tunga och irriterande dörrarna ner till gångtunneln äntligen försedda med automatiska öppnare.