Trafikverket: Vi kan bara lappa vägen

Trafikverket inspekterar sju kilometerssträckan varann vecka för att lappa vägen från svåra sprickor. "Vi kan inte göra mer än så för det saknas pengar," säger Fredrik Olofsson, enhetschef på Vägunderhåll Norrbotten.

 "Vi kan inte göra mer än så för det saknas pengar," säger Fredrik Olofsson, enhetschef på Vägunderhåll Norrbotten.

"Vi kan inte göra mer än så för det saknas pengar," säger Fredrik Olofsson, enhetschef på Vägunderhåll Norrbotten.

Foto: Marianne Westin

Boden2022-08-09 17:00

Olofsson säger inledningsvis att han kört väg 757 så han vet "hur dålig den är".

– Det är väldigt ojämnt och dåligt på vägsträckan, sedan har vi haft en ovanligt svår tjällossning i år som inte gjort saken bättre.

Vägen var visst besiktad?

– Vägen tillhör driftområde Boden. Vägarna besiktas med regelbundna intervaller. Ju högre trafikerad väg ju oftare inspekteras den.

– Jag tror den här vägen inspekteras varannan vecka. Det man mer gör då är att se om det uppstått akuta problem, eller ligger lösa block i närheten. Vi behöver inte konstatera att vägen är i dåligt skick för det vet vi.

– Beträffande underhållet så genomför vi åtgärder och lejer in entreprenörer Det är planerat underhåll på kortare sträckor längs den där vägen till hösten. Man ska plocka sten och lägga lite ny beläggning.

Byborna vill ha en totalrenovering?

– Trafikverket har för lite pengar. Vi har jättemånga vägar i Norrbotten som är i jättedåligt skick och den här vägen är en relativt lågt trafikerad väg.

 Det passerar ungefär 400 fordon på vägen per dygn.

– Den budget för vägunderhåll som vi har räcker inte för de behov som vi har.

Ofta blir det landsbygden som får stryka på foten?

– Ja, vi måste prioritera. I första hand kommer det högprioriterade vägarna som E 4, E 10 och väg 97. Vi har faktiskt rustat ett par vägar runt Gunnarsbyn förra året. Vi fräste upp och lade ny beläggning, säger Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!