Torbjön Lidberg är alliansen på spåret

Huka er, alliansen, lokföraren laddar om! Fackkämpen, lokföraren och politiska profilen Torbjörn Lidberg går i pension. Huvudspåret blir nu politiken som gruppledare och skogsskiftet i Svartbjörnsbyn som vedeldare.

LÄMNAR LOKET. Politiska och fackliga profilen Torbjörn Lidberg går i pension och lämnar tåg och lok. Huvudspåret blir i fortsättningsvis politiken som gruppledare och skogsskiftet som vedeledare.

LÄMNAR LOKET. Politiska och fackliga profilen Torbjörn Lidberg går i pension och lämnar tåg och lok. Huvudspåret blir i fortsättningsvis politiken som gruppledare och skogsskiftet som vedeledare.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2007-10-05 01:45
Torbjörn Lidberg är ett välkänt namn i Norrbotten. Inte minst i järnvägssammanhang. Förutom att han har haft sitt dagliga bröd på olika lok blev han tidigt fackligt engagerad i lokförarskrået.Dessutom fick han ansvar för järnvägspolitiska frågor i lokfacket. Så det har blivit en hel del insändare, uppvaktningar och påtryckningar under åren i sann järnvägsanda.1969 klättrade han upp i sitt första lok som lokbiträde. 1975 fick urbodensaren hand om eget lok efter utbildningen. Och sedan har det rullat på i tiotusentals mil.Men förra helgen tog han lokstegen ner på bangården för sista gången. Som gammal
SJ:are nyttjar han möjligheten att ta pension vid 60 år.Pigg trots allt
Annars ser han inte ut att vara 60 bast, trots en lång och delvis tuff tid som förare.- Det känns bra. Jag är ju frisk och i bra form. Tyvärr har jag sett kollegor som inte har fått vara så friska sista åren på jobbet. Skiften och nattjobbet sliter. Själv vaknar jag fortfarande på nätterna, men det brukar kunna gå över.Torbjörn Lidberg är en av de stora fackliga profilerna i Norrbotten. 1971 blev han snabbt enrollerad till förtroendeuppdrag vid första fackmötet han gick på i Boden.Vice avdelningsordförande, ordförande, ledamot i olika arbetsgrupper, trafikpolitik, som nämnts. LO-distriktet.- Jag har alltid jobbat som lokförare parallellt med fackliga uppdragen, har inte velat sitta på ett kontor. Kontakterna med golvet har jag därför haft kvar hela tiden.I hetluften direkt
Andra veckan efter att han blivit ordförande hamnade han i hetluften. Sveriges lokförare gick ut i strejk.- Förbundets backup var väl inte så bra. Mycket ryktesspridning förekom och det blev en hel del i media. Dessutom tryckte arbetsgivaren förstås på för att få oss att köra.Han är litet stolt över att ha varit med om att driva igenom Haparandabanan.- Banverket hade inte med den som prioriterad. LO i Boden, Kalix, Haparanda och Norrbotten gick ihop och vi tog den politiska vägen. Torbjörn Lidberg har klarat sig från lokförarens mardröm: Att köra på människor som befinner sig på spåret.- Men jag har haft kamrater som varit med, säger han en smula bekymrat. En gång var jag själv nära i Vännäs, men hann nita framför en som ramlat ner på spåret. En annan gång, i Tumba när jag körde pendeltåg, hade en självmordskandidat lagt sig på spåret. Det var fem-sex spår där. Men han hade lagt sig på fel spår, så att säga. Så jag blåste förbi på spåret bredvid.Trycka på
Hur går det med Norrbotniabanan?
- Jag tror den blir av. Men det gäller att ligga på. Ska vi utveckla Norrbotten måste vi ha tågkommunikationer längs kusten. Andra finansieringsvägar? Tja, staten har alltid stått för det här. Fast nu är storföretag inblandade, så ...SJ som ny operatör på Övre Norrland?
- Det går nog bra. De har muskler.En period åkte han själv mycket skidor och har tre Vasalopp i benen jämte en del ledaruppdrag i ryggsäcken.Under 1990-talet kom han in i fritidsnämnden och är i dag engagerad gruppledare för socialdemokraterna i fullmäktige.Hur har du hunnit med allt?- Jag har haft en bra familj bakom mig. Frugan har förstås fått ställa upp jättemycket. Fast nog har jag varit nära väggen. Jag har dessutom fått sköta om mina föräldrar i 15 år.- Men jag gillar att vara operativ och jag har inte kunnat sätta mig bakom ett skrivbord.Politik på dagordningen
Vad blir det nu?- Det blir naturligtvis politiken. Med den kan man jobba hur mycket som helst. Och träffa folk, vilket är vad politiken handlar om. Sedan gillar jag att röja i skogen på skiftet jag har i Svartbjörnsbyn. Jag gallrar och tar hand om veden. Jag har varit vedeldare sedan 1980-talet.- Men nu får vi ju fjärrvärme, så nu blir det litet lugnare på den fronten, småskrattar Torbjörn Lidberg som varit en av pådrivarna för utbyggnaden till Svartbjörnsbyn.Helt kanske han inte kliver av banan.Om Torbjörn Lidberg har hälsan och partiets förtroende blir han vallokomotiv 2010. Allianspolitikerna får förbereda sig på att han är dem på spåren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!