Telefonen ? en skuldfälla

Mobiltelefonen kan bli en skuldfälla för ungdomar.
I Luleåområdet var det förra året 43 ungdomar som inte klarade av att betala sin mobilskuld.
Kronofogde Karin Weinz tycker att hushållsekonomi borde finnas på skolans schema.

BODEN2006-02-07 06:30
Antalet ärenden hos kronofogden vad gäller obetalda telefonräkningar har stigit dramatiskt de senaste två åren. Det är främst ungdomar i åldern 18?25 år som har svårt att betala. Det visar statistik från Kronofogdemyndigheten.<br>&nbsp;? Statistiken bygger på uppgifter från en region men det brukar inte se så olika ut i landet, säger Karin Weinz.<br>Tittar man på antalet ansökningar om betalningsförelägganden så ökar inte dessa i Norrbotten och Västerbotten. <br>&nbsp;? Däremot så ökar antalet ungdomar som är restförda.<br>Med det menas att en person inte betalat sin skuld och fått en betalningsanmärkning.<br>Höga belopp<br>&nbsp;? I Luleåområdet har vi 272 ungdomar som är restförda. De klarar alltså inte av att betala sin skuld. I hela regionen som omfattar Norrbotten och Västerbotten fanns det 1.856 ungdomar som var restförda 2005 och 1.830 året innan, säger Karin Weinz som arbetar med förebyggande kommunikation.<br>Av de 272 ungdomar som inte betalat sin skuld hade 43 stycken en så kallad kommunikationsskuld, ett begrepp som förutom mobil och fast telefoni även inbegriper kabel-TV och internet.<br>&nbsp;? Det handlar oftast om väldigt höga belopp. Det rör sig om skulder på i snitt ett par tusen kronor. Vi reagerar också på att många ungdomar i Luleåområdet har hyresskulder. Det visar att det kan vara tufft att flytta hemifrån och man inser att man bland annat måste köpa förbrukningsvaror, sånt som inte kostade när man bodde hemma. Därför önskar jag att hushållsekonomi fanns som ett obligatoriskt ämne i skolan. Många ungdomar borde få kunskap i hur man lägger upp sin ekonomi, säger Karin Weinz.<br>Vilseledande<br>Hon konstaterar att det är främst i Luleå som det skett en ökning av antalet ungdomar som inte klarar av att betala sina skulder.<br>Karin Weinz tror att mobiloperatörernas marknadsföring som många gånger riktar sig till ungdomar kan vara vilseledande. <br>&nbsp;? Det är många operatörer som slåss om samma målgrupp. När vi pratar med ungdomar om det här så säger de att det är bra att ha kontantkort, då slipper man att få en chockräkning. Med abonnemang är det lätt att ringa, man känner sig friare, det tar ju aldrig stopp. Men det kan komma en saftig räkning efteråt, säger hon.<br>Ringer mycket<br>Hanna Sköldmark, 19 år, bor i Boden och ringer ganska mycket med sin mobiltelefon.<br>&nbsp;? Jag har kontantkort och ringer för säkert 800 kronor i månaden. Jag har kontantkort för att jag ska kunna hålla koll på utgifterna. Jag tror många yngre har svårt att betala på grund av att man har ett abonnemang. <br>Hanna Sköldmark ringer via Halebop för 99 öre per minut och gratis till andra personer som har Halebop.<br>&nbsp;? Jag ringer ganska mycket. Det drar fort iväg pengar, säger hon.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om