– Tanken är inte att vi ska erbjuda mindre insatser än vad kunden behöver, men inte heller för mycket insatser, säger hon.
I bedömningsteamet på biståndsenheten ingår en handläggare, arbetsterapeut, undersköterska och enhetschefen, som tillsammans ska bedöma vilka insatser brukaren kräver och hur lång tid de tar att utföra.
– Vi har fått en handlingsplan av socialnämnden för att lyfta på varje sten och se hur vi kan ändra arbetsmetoderna så att vi hamnar på en liknande tidsnivå som jämförbara kommuner. Men det behöver inte betyda att vi har fått direkta direktiv om att dra ner på tiderna i bedömningarna, säger Gunmarie Bjurholt.
Enligt henne handlar det minskade antalet beviljade timmar framförallt om att brukarens vårdplanering numera görs i hemmet snarare än på sjukhuset, där personen ofta är i ett sämre skick, samt att det görs tätare uppföljningar av vårdtagarens behov.
– Förut fick vi bevilja ganska mycket insatser initialt och sedan hade vi inte riktigt tid att följa upp besluten. Situationen kan förändras ganska snabbt åt båda håll, och om vårdtagarens hälsa försämras ökar vi ju insatserna istället. Det handlar om att landa i vad kunden är i behov av, det är det som är det viktiga, säger hon.