Tätare och snabbare bussturer

Tio miljoner. Det behövs för att busstrafiken ska bli mer attraktiv för bodensarna. ”Vi har målet att fler ska åka buss”, säger Joakim Kyräs, Bodens kommun.

Åka kollektivt. Målet är att fler ska åka buss i Boden. Därför har en bussutredning gjorts. " Bussarna ska gå oftare och stanna på rätt ställen i förhållande till där det finns folk", säger Annika Stenvall, Bodens kommun.

Åka kollektivt. Målet är att fler ska åka buss i Boden. Därför har en bussutredning gjorts. " Bussarna ska gå oftare och stanna på rätt ställen i förhållande till där det finns folk", säger Annika Stenvall, Bodens kommun.

Foto: Karin Sjöberg

Boden2016-01-08 20:10

Snabbare bussturer, hållplatser på rätt ställen, tätare avgångar och grönt ljus för bussarna. Det är några av idéerna för en effektivare kollektivtrafik i Boden.

Redan under 2015 ökade bussåkandet i kommunen rejält. Nu är målet att ännu fler ska välja bussen.

Det är tekniska förvaltningen som har gjort en stor bussutredning.

– Vi har undersökt var det finns flest resenärer, var det finns stora arbetsplatser och var busshållplatserna borde ligga, säger Annika Stenvall, trafikingenjör vid Bodens kommun.

Ett annat mål är att bussarna alltid ska få grönt vid trafikljusen.

– Som det är i Luleå. Men vi har bara ett kommunalt ljus, de övriga tillhör Trafikverket, så det vi måste ha en samverkan där, säger Joakim Kyräs, chef för gata och park.

Det inte frågan om några större förändringar vad det gäller sträckningen för de olika linjerna, en sådan utredning gjordes 2010.

– Nu handlar det mer om att ha hållplatserna på rätt ställe. Det är viktigt att ha dem där det finns folk, men de får samtidigt inte vara för många eftersom restiden inte får bli för lång, säger Annika Stenvall.

En förändring har trots allt genomförts i början av året då en extra krok på sträckan för linje ett tagits bort.

– Det sparar tid för bussåkarna, säger Annika Stenvall.

En annan utmaning är att samtidigt som det ska vara lätt att byta mellan bussar ska det inte heller stå för många bussar på hållplatserna samtidigt.

I samband med utredningen ingår även en översyn av länstrafiken.

– Om vi kan ordna fler turer mellan Boden, Luleå och Piteå, säger Joakim Kyräs.

För att kunna genomföra de föreslagna förändringarna har tekniska förvaltningen begärt 9 900 000 kronor extra av kommunfullmäktige.

Den dyraste posten är ny- och ombyggnad av hållplatser.

– Bland annat ska de bli tillgängliga för funktionshindrade. Som en upphöjning så att de kan ta sig in i bussen, säger Annika Stenvall.

När kommunstyrelsen behandlade frågan före jul uppstod det en del frågeställningar som gjorde att det inte togs något beslut.

– Jag ska ta kontakt med politikerna och höra vad det är de vill veta, men jag tror att det handlar om en missuppfattning, säger Joakim Kyräs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om