Kommunen har beslutat att prioritera fem tillväxtområden; elintensiva näringar, hästnäringen, kreativa näringar, besöksnäringen samt miljö och avfallsteknik. De fanns alla representerade på torsdagens näringslivsdag och det var första gången de samlats under samma tak.
Kommunchefen Mats Berg sa att dagen är jätteviktig, dels för att Boden får lyfta fram de styrkor kommunen har, dels för att skapa sig en position inom olika områden och verksamheter.
– Vi bjuder in till intressanta föreläsningar, man får en omvärldsspaning och folk möts. Vi vill ju bli en stor mötesplats inom våra fem tillväxtområden.
Boden Business day är ett embryo till den mötesplatsen.
En av föreläsarna var Stina Bergfors, som kommer från Boden och hette Honkamaa innan hon gifte sig. Hennes karriär inom medievärlden har gått med raketfart och hon har tidigare bland annat jobbat som sverigechef på Google.
För fyra år sedan var hon med och grundade mediebolaget United Screens. De är specialiserade på youtube och andra öppna plattformar online. Hon talade om företagets sätt att arbeta med kända youtubers för att skapa slagkraftiga kampanjer online. Bland annat har Teknikföretagen genom dem samarbetet med en av Sveriges största youtube-stjärna, Therése Lindgren.
– De kom till oss och ville göra en kampanj för att få fler unga tjejer att söka tekniska utbildningar. Vi tänkte att det var perfekt med Therése, som har en hög räckvidd och dessutom själv pluggat på KTH, sa Stina Bergfors och berättade att även Naturhistoriska riksmuseet kom till dem när museet ville nå en annan målgrupp, 18-25 år.
De hade en specifik utställning under en viss tidsperiod och ville bara gå ut i Stockholmsområdet.
– Vi rekommendera dem att ta fram en reklamfilm med youtubers i för det har vi sett från flera undersökningar att det ger ännu bättre effekt. För tittarna känner igen sina idoler, sa Stina Bergfors.
De youtubers de valda var syskonen Wilma och Emil. WilmasBeauty har närmare 300 000 prenumeranter.
Stina Bergfors delade med sig av några tips och påpekade att ett sätt att vara innovativ och visa att man är det är att jobba med innovativa reklamkampanjer.
– Det speglar av sig på varumärket.
Tomas Blomster, ny delägare och vd för Petterssons charkuteri, tycker att en sådan här dag är jättelyckad. Petterssons vill utvidga och sälja sina produkter i Stockholm.
– Vi känner att vi vill bli starkare på hemmamarknaden, men letar också nya marknader för att visa Sverige vilka produkter vi har. Stockholm är extra intressant eftersom det är en marknad jag själv känner till. Det Stina sa är intressant för oss. Vi är ett litet bolag som jobbar med kvalitet i våra varor och det hade varit superintressant att kunna ha influenser som skulle kunna prata om våra produkter på en ny marknad, säger Tomas Blomster.
Han tror att det här är framtiden och har själv sett många produkter, som egentligen inte har haft något varumärke, men fått ett enormt genomslag när rätt person pratar om dem i rätt kanal.
– Det här är toppen. Det är en knutpunkt där man träffar kommunen och näringslivsrepresentanter som sitter i olika projekt. Tillsammans med oss mindre företag blir det en jättetrevlig mix där jag som jobbar med livsmedel får träffa till exempel Stina, som jobbar med marknadsföring. Det är rätt läckert det här att alla som jobbar med olika saker kan träffas och nätverka.