Tågchefernas tider lösta

Seko har slutit avtal med Veolia Transport om tåg­chefernas arbetstider.
? Det gick betydligt bättre än vad vi hade trott innan, säger Erik Bäckström, klubb­ordförande inom Seko Norrlandståget.

BODEN2007-01-03 06:00
Avtalet mellan facket och Veolia Transport, tidigare Connex, är alltså slutet av vad som följt i skuggan av EU:s regler för arbetstider. <BR>? Om vi hade hårddragit alla bestämmelser och inte gått med på undantag hade det kostat arbets­tillfällen, sammanfattar Erik Bäckström.<BR>Tågchefernas placeringsorter är Luleå, Vännäs och Gävle. Totalt omfattas cirka 180 personer av avtalet. <BR>Tågcheferna har litet speciella arbetstider med turerna de gör på nattågen. Seko ansåg därför frågan komplicerad redan innan EU kom med i bilden.<BR>? Men när vi funderat över alltihop och pratat med andra fack och företag såg vi att det egentliga problemet var dygnsvilan på elva timmar.   <BR>Detta löstes via att man gjorde ett undantag. Den stadgade elva timmar långa sammanhängande vilan per dygn omformades till ett dygn med mindre vila och ett påföljande dygn med längre vila.   <BR>? Det gick betydligt bättre än vad vi tänkte oss och trodde från början. Vi klarar veckoarbetstid och veckovila. För vår del har det löst sig bra.<BR>Uppgörelsen gäller dock bara till sommaren. Avtalet ska senare anpassas efter de centrala förhandlingar om löner och arbets­tider som pågår.<BR>Motparten uppträdde bra under förhandlingarna.<BR>? Vi har ingenting att klaga på. Det enda var att man väntade för länge med att lösningen. Från facket försökte vi driva på redan för ett år sedan, men intresset var ljumt. Därför blev det lite brandkår på slutet. Med god vilja löste sig det hela. Inga pengar ingår i avtalet, utan endast arbetstid.<BR>Efter en tidvis turbulent start när Connex tog över Norrlandståget efter Tågkompaniet är tonen mellan företaget och facken i dag betydligt bekvämare.<BR>? Det har lugnat ner sig. Från början hade vi folk i ledningen som bara hade busserfarenhet. Och detta fungerade inte alls. I dag har vi ganska bra dialog efter att en del personer är utbytta.<BR>? Fast ekonomiskt sett för företaget är avtalet för Norrlands­tåget en katastrof. Nu biter de ihop och kör för att inte tappa ansiktet på marknaden. <BR><STRONG>Kan man se avtalet som ett resultat av den bättre dialogen?<BR></STRONG>? Ja, jag tror inte att det hade fungerat på samma sätt med den stämning som fanns i början.
Läs mer
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?ArticleID=1384376&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;mode=SEARCH&amp;BoolFlag=AND&amp;PubDate=2007-01-03&amp;FreeText=Anette&amp;Category=">Lokala avvikelser kring arbetstid möjlig</A></STRONG>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!