– Förra året körde vi ett litet test kan man säga. Då deltog ett tiotal butiker. I år är det 23 som är med, säger Rikard Mattson, Företagarna Boden.
Målet är att få tillbaka den gamla känslan som fanns förr på skyltsöndagen.
– Det är rätt många som har hört av sig och undrat vad som pågår. Det är lite tanken att bygga upp ett intresse. Vi gör en liten tävling samtidigt.
Fönstren avtäcktes klockan tolv.
– Alla butiker har röst- talonger och dem kan man sedan lämna i stora lådor på Enter galleria och 43: an, säger Rikard Mattson.
2014 kom det in 600 röster.
– I år räknar vi kallt med fler. Vi lottar även ut priser bland dem som röstar. Smaken är ju delad, en del gillar sandstränder på resebyråer och en del vill kanske ha mer julkänsla.
Rikard Mattson berättar att handlarna har tyckt att det är ett roligt projekt.
– Men en del har ju förstås bättre förutsättningar än andra. En del säljer kanske varor som passar till julskyltning, medan andra inte har den sortens skyltfönster ens.
Vissa butiker satsar på att kunden ska se rakt in i butiken istället.
– Då blir det svårt att göra en skyltning. Men en del har haft täckta fönster hela veckan före.
Några butiker hade lagt ner mycket arbete på julskyltningen visade det sig. I ett skulle betraktaren hitta Snövits alla vänner, i andra skildrades sagor, som Askungen.
Rösterna räknas nu ihop. På tisdag, när Företagarna har frukostmöte, kommer vinnaren att avslöjas.
Läs förra årets artikel: snyggast-skyltfonstret-utses-pa-sondagen