Svenska Orientexpressen hotas av konkurs

Kronofogdemyndigheten förbereder en konkursansökan mot Svenska Orientexpressen.
? Det lutar mycket mot det, säger Roger Uttman, kronofogdemyndigheten i Uddevalla. Ovanpå det riskerar bolaget tvångsavveckling eftersom årsredovisningen inte är inlämnad.

BODEN2004-09-01 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=626658&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=90&amp;ArticleStateID=2&amp;ort="><STRONG>Läs mer: ISS tar över personal</STRONG></A><BR><BR><BR>Roger Uttman är handläggare hos kronofogdemyndigheten i fallet Svenska Orientexpressen, som häromdagen miste uppdraget med matlagningen på Norrlandstågen och som har sitt kontor i Strömstad, på Västkusten.<BR>Till Strömstad åker Roger Uttman om ett par veckor för att en gång för alla ta sig an Svenska Orientexpressens skatteskulder och göra en utredning.<BR>&nbsp;? De har betalat bort en hel del gamla skulder, men har svårt att klara det som kommit sedan. De ligger dåligt i fas, konstaterar Roger Uttman.<BR>Skatteskulder<BR>En utredning av det här slaget utmynnar i betalningsuppmaning där i detta fall Svenska Orientexpressen får en vecka på sig att betala skulderna. Om inte går kronofogdemyndigheterna in med en konkursansökan till tingsrätten och som grund visas då de obetalda skatterna. På det följer sista chansen, att i tingsrättsförhandlingen komma fram med pengarna.<BR>Läget i går var att Svenska Orientexpressen hade restförda skulder hos kronofogdemyndigheten på sammanlagt 2.754.485 kronor.<BR>Av det gällde 2.556.309 kronor obetalda skatter och avgifter, och då skatt för personals löner, moms samt arbetsgivaravgifter. Därtill en obetald företagsförsäkring till Fora försäkringscentral på närmare 187.000 kronor och en obetald tillsynsavgift från Livsmedelsverket på drygt 11.000 kronor.<BR>Skulderna kunde varit större men Svenska Orientexpressen betalade under augusti i omgångar in 1,8 miljoner kronor till gamla skulder. Samtidigt löpte tiden för en vecka sedan ut för mer färska skatteskulder.<BR>Vet inte vad som händer nu<BR>Marcus Pettersson, ordförande i Svenska Orientexpressen, säger sig vara övertygad om att bolaget vid årsskiftet ska vara ikapp. Eller skulle varit ikapp, för i och med att Connex klippt banden med bolaget finns ingen intäkt från största uppdraget.<BR>&nbsp;? Vad som händer nu vet jag inte, säger Marcus Pettersson.<BR>När Connex sagt att skatteskulderna är fem miljoner kronor så är det i sig riktigt, för det finns skulder som är på väg till kronofogdemyndigheten som obetalda, medger Marcus Pettersson. Han beskriver hur Orientexpressen hela året försökt kapa ner skulden och lyckats få bort en månads utgifter. Med beviljat anstånd från kronofogdemyndigheten, som Marcus Petterson beskriver det, har bolaget fått chansen att lösa saken.<BR>&nbsp;? Det Connex inte säger är att vi under ett halvår betalat in 16 miljoner kronor. De får det att låta som om vi inte brytt oss om att betala skatter, säger han.<BR>Riskerar tvångslikvidation<BR>Den senast inlämnade årsredovisningen, för 2002, visade på en förlust (resultat efter finansnetto) på 3.695.600 kronor. Detta på en omsättning av 27.505.000 kronor. Vid den tiden hade inte uppdraget åt Connex på Norrlandstågen inletts.<BR>Nu ligger Orientexpressen pyrt till hos Bolagsverket och riskerar tvångslikvidation. Årsredovisningen för 2003 har inte lämnats in till det statliga verket, trots påminnelse och utfärdad förseningsavgift på 5.000 kronor. Den skulle ha varit inne senast den sista juli. Ytterligare påminnelser kan utgå. Om inte bolaget kommer in med årsredovisningen inleds tvångslikvidation, en avveckling, om tre månader.<BR>&nbsp;? Vi har medvetet tagit detta eftersom vi förbereder en utökning av aktikapitalet till 2.762.000 kronor, säger Marcus Pettersson.<BR>Det skulle innebära en flerdubbling av aktiekapitalet. Hur det blir med den säger han sig nu inte kunna säga. Bolagsstämma hålls i september.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om