Svedjebron hänger löst

Den gamla Svedjebron över Luleälven hänger på sköra livstrådar. All trafik över hängbron nedanför Bodens kraftstation har stoppats. Bodens kommun vill rädda bron, men förhandlingarna med broägaren Fortifikationsverket har gått i stå. Därmed hänger rivningshot över bron.

BODEN2005-10-11 06:30

Bodens kommun har lyckats få vägen genom gamla A 8-området öppen för trafik ned till Luleälven vid reningsverket där också sportfiskare håller till.

Men vägen går bara till kanten av Luleälven. Ägaren Fortifikationsverket har nu stängt bron för all slags trafik. Även för gående. Tidigare gällde förbudet enbart biltrafik och bron användes flitigt av gående och cyklister.

- Svedjebron är en viktig del i vår infrastruktur. En stor länk mellan nya försvarsmuseet och Rödbergsfortet, men också för sportfisket och det rörliga friluftslivet. Vi vill behålla den förbindelsen över älven för cyklister och gående, säger tekniske chefen Stefan Wuolo i kommunen.

Vill riva bron

Fortifikationsverket vill inte längre ha kvar bron på sitt samvete. Verket vill riva bron om inte komunen är pigg på att ta över ansvaret för hängbron som är ett stycke kulturhistoria från beredskapsåren. Den byggdes 1941 som en bra förbindelselänk för regementena till övningsområden på älvens södra sida.

I början av 1970 stoppades biltrafiken över bron då bärigheten försämrats kraftigt. Sedan dess har den nyttjats flitigt som gång- och cykelväg, men utan underhåll.

Bodens kommun har deklarerat att den vill behålla bron och förhandlar därför med Fortifikationsverket om att överta broansvaret. Förhandlingar som har kört fast i nuläget av ekonomiska skäl.

I bakgrunden till det låsta förhandlingsläget finns kostnaden för att rusta upp bron. Tekniska förvaltningen säger att det kostar cirka två miljoner kornor att rusta upp hängbrokablarna och brobanan. Sedan klarar sig bron utan större underhåll i 15?20 års tid och kan användas för cykel-och gångtrafik.

Dyrt att riva

Att riva bron kostar å sin sida uppåt två miljoner kronor. Därför vill kommunen att Fortifikationsverket ska dela på renoveringskostnaden för bron om kommunen tar över ansvaret och skötseln i fortsättningen. Det förhandlingskravet har nobbats.

- Vi tycker att det är rimligt att Fortifikationsverket hjälper till med renoveringen då det är så dyrt att riva den. Det tycker inte verkets ansvariga underligt nog. Vi ska diskuterahur vi kan gå vidare i förhandlingarna, berättar mark- och planchef Lars Andersson för Bodens kommun.

Det har diskuterats om Svedjebron skulle kunna förklaras som ett statligt byggnadsminne.

- Bron är inte aktuell som byggnadsminne, men den är både kulturhistoria och trafikled i Boden. Det vore tråkigt om den rivs, säger Lars Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om