Snöslungan av modell större som väger några ton köptes in för tre år sedan och kostar närmare miljonen. Under fredagens arbete efter Allégatan satt slungan monterad på en större hjullastare. Sju, åtta lastbilar turades om att få snö slungad på sina flak för att sedan köra i skytteltrafik till snötippen på Gruvberget.
– När vi sätter in slungan så har vi två förare som får köra den. Emil Wennberg som kör i dag är en av dem, säger Erik Bergdahl, enhetschef på gatu- och driftenheten.
Enligt Bergdahl har flera större kommuner i fyrkanten liknande utrustning för att klara av senaste tidens ideliga snöande. I dag är Boden uppe i minst en meters snödjup.
– Supersnöslungan är något vi måste ta till när det blir sådana snömängder. Den är jättebra och verkligen värd pengarna för att effektivt kunna snöröja, säger Erik Bergdahl.
Under senaste veckorna har det varit extremt mycket snö i Bodens centrala delar men även på villaområdena i ytterområdena som Erikslund. Det är både maskinförare i egen regi och privat som sköter snöröjningsarbetet.
– Husägarna vet knappt var de ska sätta snön som de skottar på sina infarter. Vi kör då runt med snöslungan och breddar gatorna. Under breddningen så blåser snöslungan snö i lastbilar framför som sedan kör snön vidare till kommunens snölager på Gruvberget, säger Erik Bergdahl.
Supersnöslungan användas också för att höglägga snön efter att plogbilarna kört sina plogkarmar.
– Vi lägger då upp snön vid sidan om det som normalt är en grönremsa annars. Vi får då bredare gator med högre plogkarm. Vi körde nyligen en natt efter Brogatan för att tömma bort en del plogkarmar. Vi har just nu focus på att få bort snön och skapa bättre sikt i korsningarna. Vi lastar även med snöslunga på lastbilar vid snöbortforsling, säger Erik Bergdahl.
1998 genomfördes 34 plogsvängar som mest och hittills 2017-2018 har gatu- och driftenheten hunnit med 24 plogsvängar som jämförelse.
– Bodens kommun har dock inte samma krav som Trafikverket har på de stora 90-vägarna, utan vi har lägre krav när det gäller bostadsgator.
Han tror själv att snöslungan kommer att vara i drift i några veckor framöver.
– Nu har vi kört med snöslungan i princip sedan julhelgen kan man väl säga från och till. Det skiljer i timmar per år hur mycket snöslungan är i drift. Vi använder den oftast till att blåsa bort snön så folk kan ta sig fram på trottoarer. Men i år när det kommer så mycket snö så gör den också nytta i bostadsområdena, säger Erik Bergdahl.
Efter en plogsväng så tar det ytterligare 3-4 dagar att "städa" upp efter snöfallet.
– Allt för att få den rätta finishen. I dag har vi två snötippar vi kör snön till men det börjar bli fullt, så vi har börjat titta på reservtippar.