Superhelikoptern har landat i Boden

Det analoga har fått ge plats för ny toppmodern digital teknik. Här är polisens nya helikopter som landat i Boden.

Uppgraderad. Polisen har fått sju nya helikotrar med toppmodern teknik. En av dem stationerad i Boden. Markus Sammeli, baseringschef, är mycket nöjd.

Uppgraderad. Polisen har fått sju nya helikotrar med toppmodern teknik. En av dem stationerad i Boden. Markus Sammeli, baseringschef, är mycket nöjd.

Foto: Stellan Mäki

Boden2016-02-09 17:00

Videon är inte längre tillgänglig

Sedan mitten av januari är de gamla helikoptrarna av modellen EC 135 utbytta mot nya Bell 429. De sju USA-tillverkade helikoptrarna finns stationerade på polisens flygbaser i Boden, Östersund, Malmö, Stockholm och Göteborg. Anledningen till uppgraderingen som kostade runt 440 miljoner kronor berodde på att den tekniska utrustningen hade blivit omodern. Den analoga videolänksöverföringen på gamla EC 135 hade hunnit bli 15 år och var inte tillförlitlig längre. Det gick heller inte att få tag i reservdelar till värmekamerorna.

– Den känns väldigt modern. Arbetsmiljön har förbättrats för oss i besättningen jämfört med den gamla modellen. Den här är väldigt fin i luften, nästan helt vibrationsfri och det är viktigt när man i vissa fall sitter i den i fem-sex timmar per dygn när det är som mest, säger Markus Sammeli, baseringschef vid polisflyget i Boden.

Förutom att polishelikopter används vi brottsbekämpning så används den också vid fjällräddning och eftersök av försvunna personer. I Norrbotten är fördelningen ungefär 50-50. Flygmässigt när det gäller att hantera spakarna så är skillnaden inte så stor men när de kommer till de digitala systemen så har det hänt en hel del på 15 år, konstaterar Markus Sammeli.

– Vi är långt i från färdigutbildade på alla system. Framför allt att lära sig kamerautrustningen tar tid och sedan måste man givetvis lära sig alla nödåtgärder om det skulle hända någonting när man är i luften, säger han.

De nya helikoptrarna har bättre kvalitet på både stillbilder och rörliga bilder och kan skicka löpande bilder till stabsrum, förfölja misstänkta, spana och dokumentera brottsplatser. Den har även bättre prestanda och bättre autopilot.

– Det finns inga analoga instrument längre utan allt görs numer via displayer, berättar Markus Sammeli som tillsammans med övriga piloter och tekniker gjort en del av utbildningen i Texas, USA, hos tillverkaren Bell Helicopter.

Är det svår att lära sig alla nya system?

– Är man helt ointresserad så blir det svårt. Men alla vi som jobbar här är jätteintresserade av det här och vill få ut det mesta av systemen.

Ligger systemen på en hög teknisk nivå?

– Ja det är mycket att komma i håg när det gäller alla parametrar. Det är betydligt fler parametrar än om man jämför med de värsta datorspelen som finns i dag.

Bell 429

Roll: Lätt helikopter

Besättning: En pilot, sju passagerare

Längd: 12,7 meter

Höjd: 4,04 meter

Rotordiameter: 10,97 meter

Tomvikt: 1.925 kilo

Maximal startvikt: 3.402 kilo

Motor: 2 × Pratt & Whitney Canada PW207D1

Effekt: 2 x 466 kW

Maximal hastighet: 287 km/h

Transporträckvidd: 722 km

Maximal altitud: 6.096 m

Första uppdraget för polishelikoptern i Boden var vid flygplanskraschen i Ritsem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om