Händelsen inträffade den 30 november förra året under en militärövning på Bodens södra skjutfält. En besättning på stridsfordon 90 från pansarbataljonen på I 19 upptäckte en förläggningsplats, som upprättats av stabskompaniet från artilleribataljonen, A 9. Men ingen av dem hade vetskap om varandra.
Ingen person kom till skada. A 9 har anmält händelsen till Arbetsmiljöverket och utrett den som ett allvarligt tillbud.
– Vi har tittat på vad som hände. Det var en övning i mörkerkörning. Det ingår i utbildningen av stridsfordonsförarna att man ska kunna framrycka i mörker utan att synas. Två av fordonen kom då i kontakt med ett grupperat förband, säger Thomas Bjerregaard, ställföreträdande regementschef som har varit ordförande för utredningen.
I 19 avbröt genast övningen och körde närmsta väg ut till Mockträskvägen. En post från A 9 upptäckte stridsfordonet.
– Posten hade till uppgift att kontrollera all in- och utgående trafik, gick upp på vägen och gjorde halttecken, men använde inte sin ficklampa, och stridsfordonet stannade inte, utan rullade förbi. Den passagen skedde på mindre än två meters avstånd. Det innebär att det är ett tillbud, som kunde ha renderat i en olycka, säger Thomas Bjerregaard.
När posten såg att fordonet inte tänkte stanna klev han åt sidan. Direkt därefter flyttades posten till förläggningsplatsen, som lystes upp med lysstavar.
En av slutsatserna i utredningen är att posten saknade utbildning i samövning med stridsfordon. Därför har A 9 redan tidigarelagt den utbildningen för innevarande värnpliktskull.
En annan slutsats man dragit är att artilleribataljonen utgick från presentationsunderlaget för övningen och pansarbataljonen från avlysningsorder, den som styr vem som får vara var på skjutfältet.
– Det är inte den precision som behövs för att det ska bli exakt, säger Magnus Ståhl, regementschef.
Sammanlagt lämnar utredningen elva rekommendationer till Försvarsmakten, garnisonschefen och regementscheferna på A 9 och I 19. Det handlar om allt från att justera interna rutiner och skjutfältsinstruktionen till förslag att bemanna säkerhetscentralen med fast personal, inhämta information om tillträdesförbud från en enda plats och att säkerhetsreglementet för fordon ska ingå i det gemensamma säkerhetsreglementet.