Jeanette Karlsson har jobbat i butiken i 13 år och upplever att det är mer snatterier i dag än när hon började.
– Det kan vara alltifrån att man plockar en full salladsbytta men väger ett äpple, till att man plockar på sig varor i väskor, ryggsäckar och fickor.
Snattarna är i alla åldrar. Ofta är det dyrt kött som oxfilé som stjäls, men också mycket godis och energidryck.
– En uppmaning till restauranger är att vara lite observanta om det kommer i någon suspekt person och vill sälja oxfilé. Då borde varningsklockorna ringa.
För fyra år sedan installerade butiken självbetjäningskassor, där kunden själv scannar in och betalar sina varor.
– Tyvärr har vi märkt att det är ganska mycket fusk där. Värstascenariot är att man fyller en hel kundvagn men betalar för en plastpåse.
Personalen försöker hålla uppsikt, men är ibland upptagna med andra kunder och då är det svårt att hinna se.
Det händer också att kunder som går med ett handtag och scannar varor, så kallad shopexpress, tar med sig varor som de inte scannar.
Det är endast vid de slumpmässiga avstämningarna som de upptäcks. Missköter kunden sig blir det automatiskt kontroller oftare.
– Vi har haft kunder som har satt det i system och dem stänger vi av. De får gå till den vanliga kassan och betala.
Tycker du att det är oklokt att ha shopexpress och självbetjäningskassor nu när du har sett hur det har blivit?
– Nej, det tycker jag i grund och botten inte. Det är en service till våra kunder och det är hemskt att behöva straffa alla de som är ärliga, vilket majoriteten är.
Däremot har de minskat antalet varor som man får betala i självbetjäningskassan från 15 till 10.
Handlade inte införandet av självscanning och självbetjäningskassor om att spara in på personal?
– Nej, det handlar om att göra det smidigare för kunderna. Vi har ungefär samma personalstyrka som tidigare, men har omfördelat så att man gör andra saker.
För att bekämpa snatterierna har butiken satt upp övervakningskameror och anlitar regelbundet butikskontrollanter. Dagligen kommer dessutom väktare och tittar till butiken.
– Vår personal är också jätteduktig att hålla koll.
De polisanmäler det mesta men när det handlar om barn tycker hon att det är mer effektivt att ringa föräldrarna. Det händer också att de är ute och informerar i skolorna om följderna av snatteri.
Men svinnet är fortsatt stort.
– Det är några 100 000 kronor varje år som försvinner ur vår butik. Säkert varannan dag brukar vi upptäcka snatterier.
Hur ser du på problemet?
– Det är fruktansvärt när man tänker på hur mycket pengar det stjäls för. I slutändan handlar det om att vi måste höja priserna. Det är jättetråkigt, för det är kunderna som drabbas. Men att ha väktare från sju på morgonen till tio på kvällen är inte heller ekonomiskt lönsamt.
Nova Simonsson, 16 år, och Tilde Vähäjärvi, 17 år, som är inne och handlar tror att snatterier är ganska vanligt bland ungdomar i deras ålder.
– Jag tror att det kan bli ett grupptryck när man är med kompisar som köper saker som man själv inte har råd med och så tar man det istället, säger Tilde Vähäjärvi.
Tycker ni att det är allvarligt?
– Det beror på vad man tar. Är det en liten godisbit, så visst är det fel, men det kanske inte är största grejen ändå. Men om man tar någonting som faktiskt är dyrt då är det dumt, säger Tilde Vähäjärvi.
– Det är ju fel men det finns värre saker. Men det är fortfarande inte så att jag tycker det är ok, säger Nova Simonsson.