Storbolag slåss om tågtrafiken

Tre stora elefanter kämpar om Norrlandstrafiken.
Tågkompaniet vill tillbaka.
SJ säger sig vara originalet.
Veolia Transport önskar fortsätta i gamla spår.
I höst bestäms vem som vinner.

BODEN2007-06-05 06:00
Anbudsgivningen är strikt hemlig och inte ens antal anbud avslöjas av Rikstrafiken. I alla fall finns tre kända intressenter, knappast överraskande sådana. Dessa tre berättar själva att anbud lämnats.
Möjligen finns fler. Brittiska Arriva, som kör pendeltåg i Sydsverige, nämns i sammanhanget.
Dessutom vill kanske DSB, Danske Statsbaner, vara med i leken. Företaget har ambitioner att utsträcka sina spår mot den internationella marknaden.

Tre kända
Men som troliga huvudkonkurrenter finner vi tre gamla bekanta som tidigare kört på Norrland. Veolia Transport, tidigare Connex, vill fortsätta i gamla spår.
- Vi har ju kört i fyra år nu, har vänt på väldigt mycket och gått igenom ett stålbad, säger Gunnar Wulff, chef för division Tåg. Vi har kundernas förtroende på ett helt annat sätt i dag och en vagnpark som är upprustad. Resandeutvecklingen är positiv och vi har ett nytt prissystem som kunderna verkar tycka om.
Fast ekonomin har gått litet tungt?
- Ja, dels var det så att de intäkter som man kalkylerade med från början inte alls infriades på långa vägar. Luften gick ur marknaden. Dels underskattades vissa kostnadsposter när förra anbudet lades, då Veolia/Connex vann före Tågkompaniet.

Billigast vinner
Helt avgörande i anbudsbedömningen är vem som kan erbjuda Rikstrafiken den billigaste lösningen när vissa kriterier uppfyllts. Inbyggt finns också avgifter och bonus för den som får anbudet. Den som inte lyckas infria förutsättningarna som Rikstrafiken angivit får betala. Bonus lämnas för trafik med bra kvalité.
Veolia ämnar fortsätta med sina fast biljettpriser.
- Kunderna uppfattar som positivt att slippa jaga billigare biljetter med komplicerade regler.
SJ, SJ gamle vän vill åter till övre Norrland som man tappade 2000.
- Ja, vi är ju originalet, småskojar Jan Kyrk, chef för SJ Östra och Norra Sverige. Vi tror mycket på Norrlandstrafiken. Vi ser tåg som det naturliga och miljövänliga sättet att resa på långa sträckor. Alla har förstått, inte bara de som sett Al Gores film, att tåg är det mest miljövänliga och bästa.

Billigt, säger SJ
Lågprisflygets konkurrens?
- Nja, SJ har ett prissystem som gör att vi kan erbjuda billiga biljetter.Vi har visat att vi kan stångas med flyget på många sträckor och känner oss stärkta av det. Definitivt har vi tagit marknadsandelar. Och det kan absolut bli möjligt att åka mycket billigt Stockholm-Kiruna. Med kvalité.
Tågkompaniet, tidigare med en trio huvudägare från gamla SJ, ägs sedan i början på året av Norges Statsbaner, NSB.
Bengt-Erik Johansson är ny VD.
- Vårt första stora uppdrag var Norrlandstrafiken och den är en hjärtefråga för oss. Tågkompaniet är fortfarande rätt Norrlandsbaserat. Vi har gjort ett bra jobb där och är säkra på samma i fortsättningen.
Att ha NSB som ägare är en fördel, anser Bengt-Erik Johansson:
- Vi behöver inte söka allianser med andra bara för pengarnas skull, utan för att göra ett bra jobb och hitta goda lösningar. Med en stabil ägare som NSB har vi hela tiden den finansiella stabilitet som behövs för att stå stark i den här branschen.
Några avslöjanden om nya grepp i det fall Tågkompaniet får trafiken vill inte Bengt-Erik Johansson avslöja.
- Nej, vi ska överraska, lovar han. Priser? Nja, vi säger inget nu.. Men vi ska återupprätta kvalitén och förtroendet samt öka resandet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om