Stora skillnader i bud förvånar tågbranschen
Tågvärlden reagerar över Botniatågs anbud. - Förvånande att det skiljer så mycket mellan buden, menar Kurt Andersson, Seko. Tågkompaniet betecknar budet som "offensivt".
TUFF KALKYL. Mats Gustafsson, VD för förlorande Tågkompaniet, bedömer att företaget låg rätt i anbudsnivån.
Foto: Tågkompaniet
Skillnaden mellan Botniatågs vinnande bud och förlorarna Tågkompaniet och Veolia Transport var cirka 50 miljoner kronor per år. Enligt uppgift något mer till Veolia.Totalt ger det 250-300 miljoner kronor på de fem anbudsåren. Nya bolaget Botniatåg ägs av Deutsche Bahns svenska dotterbolag och SJ AB.Kurt Andersson är Sekos ordförande för Klubb Norrlandståg.- Norrtåg och länstrafikbolagen har gjort en kanonupphandling. Man undrar hur Botniatåg räknat. Men visst, de kan säkert genomföra detta med hänsyn till kvalitén.En ombordanställd inom SJ är lika förvånad.- Jag hajar till över de gigantiska nivåskillnaderna. Någonstans måste det väl halta? De klarar absolut trafiken rent kompetensmässigt, men hur ror man i land ekonomin?Biljetter
Botniatåg räknar med större biljettintäkter?- Nå, vi har ett bilälskande folk i Norrbotten och Västerbotten. Och SJ:s verksamhet drar väl inte in så mycket i dag. Veolia och Tågkompaniet kan knappast räkna fel på 250-300 miljoner kronor. Norrtåg måste ha haft rena julafton.- Jättekul för regionen med utökad trafik. Och positivt att personal ska anställas, men jag är orolig för ekonomin. Ska de begära mer pengar från regionen senare?Förloraren Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet, säger:- Vi har räknat med den kapacitet och det förstånd vi har. Sedan Tågkompaniet startade har vi lämnat omkring 15 anbud, både vunnit och förlorat. Vi är alltså rätt bra på kostnader och intäkter. Det finns ingen anledning att tro att vi gjort en fullständigt felaktig bedömning den här gången. Vi gjorde dessutom rätt tuffa kalkyler. Analys
Han ifrågasätter inte Botniatågs anbud.- De tänker väl att det ska åka fler än vi tror och att resenärerna ska betala mer. Du är alltså förvånad över skillnaderna?- Tja, jag tycker att Botniatågs anbud var offensivt, svarar Mats Gustafsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!