Stora pengar satsas på längre möten

Lakaträsk och Ripats blir först ut gällande förlängning av mötesstationer.Totalt läggs 250-300 miljoner kronor ner på fyra projekt.

FÖRLÄNGNING. Lakaträsk station byggs om 2013-2014 för 60 miljoner kronor, en av fyra stationer på södra omloppet som ska bli längre.

FÖRLÄNGNING. Lakaträsk station byggs om 2013-2014 för 60 miljoner kronor, en av fyra stationer på södra omloppet som ska bli längre.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2011-12-08 06:00

Bakgrunden är ambitionerna att förbättra framkomligheten på Malmbanan. LKAB:s transportvolym ska öka rejält närmaste åren, vilket kräver bättre flöde på banan.

De förstudier som i princip är klara och har gjorts av Trafikverket pekar på 887 meter långa två- och trespårsstationer. Dessa ska kunna tillåta så kallad samtidig infart. Tågen ska inte behöva stanna vid möten.

Södra omloppet
Alla stationerna ligger på Malmbanan södra omlopp Kiruna-Luleå:

nn Lakaträsk, sex mil norr om Boden. Byggtid 2013-2014. Kostnaden för det alternativ som valts ut är 60 miljoner kronor. Plankorsningen behöver flyttas ett stycke norrut. Eventuell kan en planskild korsning komma ifråga.

nn Ripats, två mil söder om Gällivare. Byggtid 2013-2014. Förstudien är ännu inte klar. Kostnad 60-94 miljoner kronor, beroende på alternativ och antal spår. Alla projektvarianterna berör ett Natura 2000-klassat vattendrag.

Väglöst land
nn Koskivaara mellan Murjek och Nattavaara. Byggstart troligen senare än Lakaträsk och Ripats. 49-78 miljoner kronor beroende på två eller tre spår.

nn Lappberg, tre mil söder om Kiruna, i väglöst land. Tidsperspektiv som Koskivaara. Kostnad 80 miljoner kronor.

Inget av projekten sticker ut som särskilt besvärligt.

-  De är ganska likvärdiga. Bara detaljer skiljer dem åt, säger Marie Stenman, Trafikverkets projektledare.

Redan tidigare har ett antal stationer förlängts på södra omloppet och på sträckan Kiruna-Narvik. Satsningen nu möjliggörs genom att Trafikverket har fått extra pengar för tidigareläggning av projekt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!