Kuriren har tidigare skrivit om Trafikverkets strategi. Nu är förslaget ute på remiss. Tio centraler på åtta orter ska bli fyra med Gävle som den nordligaste.
Trafikverket pekar på dagens läge: Varje central är hårt knuten till att styra särskilda sträckor. Av säkerhetsskäl kan därför inte medarbetare tjänstgöra på olika centraler. Det anses också ineffektivt att ha olika arbetsätt över landet. Flexibilitet saknas att fördela om arbete mellan centralerna och en central kan inte avlasta en annan vid störningar, hög arbetsbelastning eller bortfall av personal.
Gamle lokföraren Torbjörn Lidberg värnar om de 30 jobben, men lika mycket om ett bra flöde på järnvägarna i norr.
– Så fort det blir störningar ser man hantverket och den lokala kännedomen om järnvägen. Den här verksamheten är enormt viktig och jag är väldigt förvånad över att Trafikverket inte lyssnar på exempelvis länsstyrelsen och LKAB. Jag är inte mot samordning, men då måste saker bli bättre vilket jag inte alls ser.
Anders Björnström, LKAB:s logistikchef och VD för LKAB Malmtrafik, är bekymrad.
– Vi är oroliga. Belastningen på Malmbanan kommer att öka och det blir trångt. Ju närmare man kan sitta verksamheten och den bana som man ska leda och styra desto bättre är det. Jag ser inga fördelar med förslaget för Malmbanan. Nu väljer Trafikverket att flytta allt. Alla ska sitta tillsammans och det är väl bra. Men då borde alla sitta i Boden.