Regeln att alla mobiltelefoner ska vara avstängda under lektionstid har funnits i flera år. Från allra första början var kravet endast att eleverna skulle ha dem på ljudlöst.
– Vårt korttidsminne är litet, det rymmer ett telefonnummer ungefär. Varje gång du distraherats så kraschar korttidsminnet, vissa personer behöver upp till 25 minuter för att hitta fokus igen. Har man då en lektion på 80 minuter så är det kört, du kommer aldrig över i något långtidsminne och kunskapen går inte in. Det är ganska bedrövligt, säger Ylva Slagbrand.
En del lärare samlar in telefonerna, Ylva Slagbrand har personliga mobilparkeringar där eleverna själva lägger ifrån sig telefonen.
I och med att mobilregeln infördes har kunskapsresultatet på skolan förbättrats. Ylva Slagbrand menar att eleverna numera faktiskt kommer ihåg vad de lär sig på lektionerna. När Iphone först kom rasade resultaten.
– Vi märkte stora skillnader. Nu när telefonerna är avstängda talar vi med varandra och är inte någon annanstans utan här och nu i det vi ska prata om.
I början när regeln infördes protesterade eleverna högljutt och befarade att de skulle missa livsviktiga samtal eller mejl. Ylva Slagbrand hänvisade dock bland annat till att det går att nå eleverna via skolans växel.
– Det var väldigt avigt, det var som att ta ifrån någon en godispåse. Mobiltelefoner skapar ett beroendebeteende, även bland oss vuxna. Men de har kommit för att stanna, jag har också en mobiltelefon, säger Ylva Slagbrand.
Stefan Nygård på Arbetsmiljöverket huvudkontor i Stockholm är sakkunnig i buller och vibration.Han säger att den som blir störd av ljud förlorar tid. Ljudet behöver inte ens vara särskilt högt.
– Det är inte främst nivån som är det kritiska utan att det låter och stör. Du behöver inte ens vara intresserad för att hjärnan ska försöka tolka in det den hör, säger han.
Han exemplifierar med två klasskamrater som sitter och pratar med varandra. Ju tystare de pratar desto mer lyssnar omgivningen.
– Man kan i regel säga att det tar cirka 15 minuter att komma tillbaka dit man var senast när man blir störd. Man förlorar tid, säger Stefan Nygård.
Därtill är det även avgörande hur pass avancerad uppgiften som eleven sysslar med är.
– Ju mer avancerat det blir desto svårare blir det att återgå. Det tar än längre tid, säger Stefan Nygård.