Stekande hetta i restaurangvagn
Huvudskyddsombudet på Connex Tåg AB i Luleå har anmält problem med värme i restaurangvagnarna på Norrlandstågen till Arbetsmiljöverket.- Det är 37 till 43 grader där personalen ska arbeta. De har ingen klimatanläggning som är dimensionerad för vagnarna, säger Lennart Ekman.- Det är jobbigt, man blir trött, säger en anställd som vill vara anonym.
"Man har ingen ork"
Det finns också personal som börjar 16.30 i Luleå och åker ner till Göteborg. Där är några timmars vila över dagen och då är vagnen väldigt varm när den sedan ska vändas norrut. Tåget är framme i Boden omkring midnatt.
Kuriren har pratat med en av dem som arbetar på Connex tågrestauranger som vill vara anonym.
- Att det är över 30 grader är inte ovanligt. Man har ingen ork. Det är svårt att vara trevlig mot kunderna, de märker att man är trött. Jag har inte klagat till ledningen. Andra har kanske gjort det. Det känns som att det inte är lönt.
Kräver riktlinjer
Det finns inga gränser för arbete i stark värme. Däremot finns det något som heter svensk standard, vilket är riktlinjer och normer för arbete i värme.
- Vi har begärt riktlinjer från arbetsgivaren. Vi har också föreslagit att personalen går i olika pass så att man inte behöver jobba två stycken samtidigt, att man i stället växlar och jobbar i 30-minuterspass. Vi har inte fått någon respons på det, säger huvudskyddsombudet på Connex, Lennart Ekman.
Han känner sig frustrerad.
- Personalen sliter ju ont. De gruvar sig för att arbeta vissa skift. Alla varor och dryckesbackar måste bäras in. Restaurangpersonal ska vara fräsch, utvilad och glad. Om du går på restaurang, inte vill du att personalen ska lukta svett.
Folk svimmade
Värme på tågrestauranger under somrarna är ett återkommande problem.
- Varje sommar är det likadant. Jag vet att när Orient-
expressen hade samma vagnar så var det folk som svimmade, säger Lennart Ekman.
Connex har sju restaurangvagnar som går i Norrlands-
trafik, varav fem är i dagligt bruk.
Connex satte in klimatanläggningar i restaurangvagnarna 2004. Taken i vagnarna har därefter målats vita för att minska värmestrålningen och klimatanläggningarna har flyttats.
Sven Sandelius är teknisk chef på Connex. Han är med i en arbetsgrupp bestående av personalrepresentanter, huvudskyddsombud och arbetsledningsrepresentanter som bildats för att finna lösningar på problemen i restaurangvagnen.
- Vi har inte varit nöjda med luftkonditioneringen. Vi har en lång lista på 40-50 punkter på klagomål från personalen. Därför har vi designat en provvagn som går i trafik mellan Stockholm och Luleå. Den har specialdesignade skåp och skjutdörrar på skenor.
- Vad gäller lyft så levererar cateringfirman varorna i vestibulen, säger Sven Sandelius.
Eget ansvar med mer koll
Tidigare samarbetade Connex med ett annat företag som hade hand om restaurangverksam-heten.
- Nu har vi eget ansvar för restaurangerna och kan ha mer koll på läget. Trivs inte våra anställda, så trivs inte våra kunder, säger Sven Sandelius.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!