Skolungdomar som läser tyska, franska och spanska har fått skriva poesi, det har även elever som läser svenska introduktion och svenska som andra språk.
– Vi är sju lärare som arbetar med det här, säger Carina Strömberg Larsson, projektledare och lärare i tyska på Björknäsgymnasiet i Boden.
Hon berättar att lärarna sett att eleverna känner sig osäkra när de ska uttrycka sig på andra språk än sitt eget.
Eleverna har läst sina dikter i undervisningsgrupperna.
– Diktformen kan vara lite enklare. Där blir det inte samma krav på grammatiken. Tanken är att stärka deras självkänsla.
Det är EU-kommissionen som instiftat utmärkelsen The European Language Label för att utveckla undervisningen i språk. Bedömningen av de olika projekten sker i samverkan med Skolverket.
Ett av kommissionens kriterier i år är flerspråkiga skolor och klassrum, flerspråkighet en resurs i klassrummet.
– De kom upp från EU- kommissionen och Skolverket och intervjuade mig och eleverna om projektet. I måndags fick vi besked om att vi hade valts ut.
I december ska projektledaren Carina Strömberg Larsson och rektorn Eva Olausson till Skolverket i Stockholm för att ta emot priset. Det blir ett diplom, men det kan också bli en belöning på upp till 25 000 kronor, det avslöjas först då. Pengarna går i så fall till skolan, för att projektet ska kunna utvecklas vidare.
Eleverna kan också vinna en tävling på Eyvind 2016.
– Vi lärare har nominerat tre ur varje språkgrupp. De ska läsa upp sina dikter. En jury utser en vinnarna, säger Carina Strömberg.