Sponsring av Körslaget kan vara olaglig

Bodens kommun sponsrade 125.000 kronor till tv-produktionen Körslaget.

Boden2009-07-16 06:00
Något som kan visa sig vara olagligt. - Vi bedömde att det var ett bra sätt att marknadsföra Boden, säger före detta näringslivschefen Per-Ulf Sandström.Inför förra säsongen av Körslaget ringde produktionsbolaget Meter upp de kommuner som utsetts att vara med i programmet i syfte att få dem att ställa upp med pengar.Enligt medieuppgifter samlade de in cirka 700.000 kronor från tre kommuner. Det var däremot inget tvång att betala för att vara med i programmet, något som vissa kommuner inte visste om. Oklarhet om sponsring
Nacka kommun sponsrade Körslaget med 250.000 kronor något som överklagades till länsrätten av lokalpolitikern i Nacka, Kurt Björkholm. Länsrätten gick på Nacka kommuns sida men Björkholm överklagade då till Kammarrätten som nyligen kom med sitt utslag. Man kom fram till att länsrätten inte tagit ställning till själva kärnfrågan och skickade därför tillbaka ärendet till länsrätten för vidare behandling. Bodens näringslivsförvaltning gick tillsammans med Swedish Lapland in och sponsrade med 125.000 respektive 75.000 kronor. Bland annat för körens resor till Stockholm. - Vi bedömde att det var ett bra sätt att marknadsföra Boden, säger före detta näringslivschefen Per-Ulf Sandström.Körslaget satte Boden på kartan i sju veckor på bästa sändningstid och Per-Ulf Sandström såg finansieringen som en god investering, som han inte ångrar. Däremot är han osäker på vad som skulle hänt om de inte sponsrade.- Vi vet inte om Boden överhuvudtaget varit med i så fall, säger han."Möjliggjorde produktion"
I samarbetsavtalet mellan Meter Film och Television, Bodens kommun och Swedish Lapland står det att läsa:"För att möjliggöra produktionen, står Bodens kommun för en produktionskostnad av 125.000 kronor och Swedish Lapland för en produktionskostnad av 75.000 kronor.Produktionsbolagets lovade då att framställa Bodens näringsliv i ett positivt sammanhang och att exponera Swedish Laplands logotyp. Enligt produktionsbolaget Meter fanns det inte något tvång att betala. Artisterna och kommunerna är valda och kommer att vara med oavsett. Berörda kommuner tillfrågas sedan om de vill satsa pengar.- Då får vi bättre praktiska och ekonomiska förutsättningar, och då blir det ett bättre tv-program och det gynnar alla parter som är inblandade, säger deras informationsansvarige - Nicke Johansson.Hur stor del av den totala produktionskostnaden som kommunerna har täckt upp, vill han inte kommentera.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om