– Vi gör en teambased Looter, Shooter. Ett förstapersonsspel som handlar om överlevnad. Ofta är de här spelen långa i speltider, men det här spelet är en match klar på under 20 minuter, säger Emil Sandberg och tillägger att spelet utspelar sig på 70-talet.
– De flesta spelen som görs inom genren utspelar sig i en apokalyptisk miljö i en annan tidsålder, men vi har valt att baka in den svenska miljön. Spelaren kommer se rödvita norrbottensgårdar och svenska bilar.
De grundar sina spelidéer på militärhistorien som finns i Sverige, berättar han.
– Samhället har fallit samman och man ska försöka överleva tillsammans under tre faser.
Han har alltid gamat, men aldrig utvecklat spel tidigare.
– Jag har drivit en del företag och utvecklat en del verksamheter. Jag tänkte att det skulle vara intressant att se vad jag kan bidra med i den här branschen. Kan jag sammanhålla projektledning och marknadsföring så underlättar det för utvecklingen av spelet. Spelutveckling är omfattande. En bra produktion räcker inte. Om man inte har tillräckligt med marknadsföring så är det svårt att nå ut.
Hur ser branschen ut i Boden?
– Spelbranschen i Boden är fantastisk med tanke på utbildningsflödet.
– Den gröna omställningen har påvisat att kompetensen inom spelutveckling går att applicera på olika branscher. Folk har blivit mer förstående för spelutveckling. Många har börjat inse att det finns bra med jobb i den branschen.
Hur ser du på framtiden?
– Jag tror att vi har en fantastisk framtid. Än så länge befinner sig branschen i starten i Boden och hela Norrbotten, men det kommer vara en stor utveckling. Det är också bra för en diversifierad arbetsmarknad, vilket vi behöver i Norrbotten. Man ska kunna jobba med kulturella och kreativa delar i olika benämningar i Norrbotten. Om spel kan vara en del av det så är det fantastiskt, säger Emil Sandberg.