Spara pengar med rätt lufttryck

Spartips i bilsemestertider. Varje bilist som har rätt lufttryck i däcken och kör sparsamt kan spara tio procent av sina bränsleutgifter. En tusenlapp per år, visar en undersökning av Vägverket. ? Många bilister har dålig koll på däcktrycket, säger Roger Johansson på en däckfirma i Boden.

BODEN2005-07-11 06:30
Att köra med för lågt däcktryck kostar en bilägare cirka 450 kronor extra om året. Det ökar även bilens koldioxidutsläpp med 109 kilo koldioxid per år.<br>Bara i Boden skulle bilisterna spara 3,8 miljoner kronor på att köra med rätt lufttryck i däcken och reducera utsläppen av växthusgasen koldioxid med 930 ton. Det visar beräkningar som gjorts av Vägverket och Naturvårdsverket.<br> ? Se till att bilens däck har rekommenderat lufttryck eller något mer. Det är en enkel åtgärd för att minska bränsleförbrukningen, spara pengar och minska koldioxidutsläppen, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.<br>Rekordhögt bensinpris<br>Bensinpriset börjar snudda rekordartade tolv kronor litern och det gör att bilsemestern blir extra dyr. Ett råoljepris på omkring 55 dollar per fat och ett överhuvud taget rekordhögt världsmarknadspris på bensin gör det föga troligt att bensinen blir billigare.<br>Den viktigaste åtgärden för att spara på de dyra bensindropparna är att välja en bränslesnålare bil vid bilköp eller bilbyte. Men varje bilist som har rätt lufttryck i bildäcken och kör sparsamt kan spara tio procent av bränsleutgifterna.<br> ? För genomsnittsbilisten handlar det om en besparing på en dryg tusenlapp per år. Så för Sveriges samtliga bilister sparas i bästa fall hela 5?6 miljarder kronor. Samtidigt minskar koloxidutsläppen med nära 1,3 ton, säger Lars Nilsson.<br>Roger Johansson är platschef på däckfirman Däckia i Boden. Han har nio års erfarenhet av hur bilisterna sköter sin däckkontroll.<br> ? En dålig koll. Många kör med för litet eller för högt lufttryck i däcken, säger Roger.<br>När däckfirman tar hand om en punktering åt en bilist kontrollerar man rutinmässigt lufttrycket i alla däck.<br> ? Ibland kan det variera väldigt så ett par däck har för litet luft, och de andra för mycket.<br>Lufttryckmätarna felar<br>Det är inte alltid bilisternas fel. Enligt Roger Johansson kan fel däcktryck orsakas av att lufttryckmätarna vid bensinmackar är dåligt kalibrerade. På däckfirman kalibreras mätarna fyra gånger per år för att vara exakta.<br>Fel lufttryck kostar också bilisterna extra slantar i form av ökat däckslitage.<br> ? Däcken nöts för mycket på mitten när man har för högt lufttryck och tvärtom nöts sidorna om lufttrycket är för lågt. Fast om det felar bara ett hekto gör det inte så mycket , förklarar Roger Johansson.<br>Kalla siffror från däckfabrikanter visar att med 20 procent felaktigt luftryck i däcken får man bara ut 80 procent av däckets vanliga livslängd. Med 30 procent fel lufttryck blir däckets livslängd nästan halverad.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om