Snö och is stör Norrtågen

Aj, aj, aj!
Verkligheten har hunnit ikapp Norrtåg/Botniatåg.
Det vill säga vintern.

Foto: Håkan Zerpe
TRASSEL FÖR NORRTÅG. Som om det inte räckt med problem för Norrtåg/Botniatåg visar det sig nu att tågen krångar när vintern sätter in.

Foto: Håkan Zerpe TRASSEL FÖR NORRTÅG. Som om det inte räckt med problem för Norrtåg/Botniatåg visar det sig nu att tågen krångar när vintern sätter in.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2012-12-12 06:00

Botniatåg är operatör på de sträckor som Norrtåg kör i Norrland. För länets del handlar det om Kiruna-Luleå och Luleå-Umeå.

På tisdagen fick tåget från Umeå 13.00 ersättas av bussar. Även tillbakaresan från Luleå ställdes in. En buss gick direkt, en annan tog sig an även mellanstationerna.

Också två avgångar från Sundsvall mot Umeå ställdes in.

Orsaken är inte helt oväntat vintervädret.

-  Vi har problem med bromsarna på våra fordon, säger Lena G Olsson, marknads- och affärsutvecklingschef på Botniatåg AB. De fryser fast när snö och is driver in i hjulhusen och bygger på. Vi arbetar stenhårt med att lösa problemen. Alstom, som är fordonstillverkare, har fullt fokus på det här nu.

Men tågen måste väl ha testats?

-  Ja, de har testats vintertid.

Sträckan Kiruna-Luleå började köras i maj, medan Luleå-Umeå startade i september. Inledningen på åtminstone Luleå-Umeå var trevande, men enligt Lena G Olsson har Botniatåg nu en god utveckling på båda linjerna.

Planer finns att även köra Kiruna-Narvik, dock inte med de nya motorvagnarna. Inget beslut är fattat.

Norrtåg/Botniatåg hade som bekant stora problem från trafikstarten med det nya signalsystemet ERTMS.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!