Redan under fredagen hade flera tält och montrar dykt upp på hembygdsområdet. Bland annat stod Tord Johansson och Tore Jakobsson redo i Svenska Jägareförbundet Bodens svarta tält.
– Vi har varit med i många år, jag tror det är tio. Vi ska bland annat informera om det nya älgförvaltningssystemet. Sedan har vi en skjutsimulator som brukar vara populär bland de yngre, säger Tord Johansson som är ordförande i Boden.
För att få vara med ska utställaren ha varor eller tjänster som uppfyller något av de tre kraven miljövänlig, närodlat eller hälsofrämjande. Även organisationer och föreningar är välkomna .
– Vi brukar ha ungefär 25 000 besökare totalt under tre dagar. De kommer från hela länet och en del från Västerbotten. Tidigare har de kört bussar från Tornedalen, jag vet inte hur det blir i år, säger Ulf Eriksson, arrangör.
Han tror att evenemanget är populärt för att det är mycket mer än en skördefest.
– Det är en ganska bra mix. Vi vill skapa en mötesplats för oss vanliga konsumenter och de som sitter inne med kunskap.