Det är inte bara i Sverige som hastighetsbegränsningen på Norra stambanan vållar problem.
Totalt går 18 godståg tur och retur Oslo–Narvik per vecka via Norra stambanan och Malmbanan. Till Nordnorge fraktas bland annat färskvaror och medicin. På hemvägen lastas tågen med fisk.
DB Schenker är en av aktörerna. Den nedsatta hastigheten till 70 km/tim för godstågen får svåra följder för transportföretaget.
Tre timmar sent
– Den ger direkt en försening på 45 minuter, säger Einar Spurkeland, kommunikationschef, till Fremover. Det kan vi leva med. Men det som händer är att försenade tåg får stå tillbaka för annan trafik.
Då kan förseningarna uppgå till tre timmar. Och eftersom avgångar och ankomster är knutna till vidare transporter ut i Nordnorge uppstår förseningar i den följande logistikkedjan. För returtransporterna söderut blir det lika illa.
– Man kan inte sitta stilla och bara se på när 90 procent av varuförsörjningen till Nordnorge drabbas.
Men Trafikverket agerar, men inte direkt kopplat till norska oron. Håkan Äijä, chef för Trafikverkets Underhållsområde Nord, uppger för Kuriren att hastighetsbegränsningen för tomma godståg höjs från 70 km/tim till 90. Några fler höjningar görs inte förrän spårupprustningen är genomförd. Det handlar om tyngden på tågen.
Trafikplan
En ny trafikplan kan tas i bruk inom kort. Då får man en plan att köra efter enligt de nya förutsättningarna för hastigheten. Nu är alla tåg försenade, men med planen kan tågledarna begränsa förseningarna till de från början beräknade: 30 minuter för persontåg och 45–60 minuter för godståg.
Möjligen kan de norska godstågen få prioritet som en akut åtgärd.
All planering för spårupprustningen Boden–Bastuträsk körs för fullt. Målet är att starta i augusti. Då kan banavsnittet stå klart 2016. Ursprungligen skulle upprustningen vara färdig 2018.
– Det kan komma beslut inom de närmaste dagarna, säger Håkan Äijä. Det handlar inte bara om pengar, utan också material som måste beställas och tillverkas. I princip är pengarna klara.
Allt eftersom upprustningen av delsträckorna blir klara höjs hastighetsbegränsningarna där.