Snabbare hantering - vinst för alla parter

Migrationsverkets enhet i Boden blir en av landets första med ny metodik. Rättsäkerheten för asylsökande ökar, oron minskar och kostnaderna blir lägre.

NYTT TÄNK. Glenn Gunnestam, förändringsledare vid Migrationsverket, och Dan Eliasson, generaldirektör, resonerar om nya modellen att arbeta  med asylärenden.

NYTT TÄNK. Glenn Gunnestam, förändringsledare vid Migrationsverket, och Dan Eliasson, generaldirektör, resonerar om nya modellen att arbeta med asylärenden.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-11-05 06:00
Enheten i Boden omfattar även Luleå och Älvsbyn. Där börjar man i dag att arbeta enligt den nya modellen. Dan Eliasson, generaldirektör, var på onsdagen i Boden för att träffa personalen.För en asysökande är väntan på svar om uppehållstillstånd en svår prövning. Väntetiderna är sex-sju månader. Med nya modellen träffar den asylsökande en beslutsfattare redan efter nio dagar.-  Den asylsökande får då berätta sin historia. Om beslutsfattaren bedömer att det är ett enkelt ja- eller nejärende fattas beslut med en gång, berättade Dan Eliasson.Vid svårare ärenden förordnas ett juridiskt biträde. Ett utredningsteam och ett prövningsteam tar vid. Och snabbt kan den asylsökande få besked.Duktiga
Boden blir tillsammans med Solna tvåa i landet med den nya modellen.-  Dels för att de i Boden är duktiga, motiverar Dan Eliasson valet. Dels finns många asylsökande här, cirka 1.000 i Bodens område. Vi tror också att Boden har förmåga att utveckla metoden.Antalet anställda ökas inte. Personalen får stöd och kompetensutveckling för att klara de nya uppgifterna.Rättsäkerheten blir bättre.-  Vi sätter in de duktigaste medarbetarna först i processen som kan avgöra vad som behövs för att göra en bra utredning. Och den asylsökande samt advokaten får veta vilka frågor som är viktiga för Migrationsverket.Minnet
Ju tidigare en asylsökande får berätta sin historia, desto bättre minns den sökande vad som hänt, resonerar Migrationsverket.-  Allra viktigast med metoden är att människors oro stillas så fort som möjligt, sammanfattar Dan Eliasson. Vi ska ge bättre service till asylsökande. Andra punkten är ökad rättssäkerhet. Dessutom medför kortare handläggningstider att det blir billigare för Migrationsverket. Våra pengar kan användas till kompetensutveckling och kanske kan vi därigenom bli ännu bättre i framtiden.Bodenenheten ska alltså arbeta med den fortsatta utvecklingen av metodiken. Dessutom deltog Glenn Gunnestam, Boden, i den grupp som tillsammans med konsulter arbetade fram modellen.-  Personalen har varit motorn i utvecklingen, poängterar Dan Eliasson.
Väntetiden är i dag sex-sju månader för att asylsökande att få svar på begäran om uppehållstillstånd. I Göteborg, där den nya modellen testats, klarar man av asylärenden på 65 dagar. Programmet kostar 13 miljoner kronor att införa vid alla mottagningsenheter i Sverige, men bedöms kunna ge tio gånger pengar tillbaka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om