Smidigare på spåret med nya system
Banverkets driftledningscentral ska arbeta med nya säkerhetssystemet ERTMS när Haparandabanan står klar. Det framkom när centralen firade tio år på fredagen.
SPÅRKOLLEN. Ann-Christin Angeria är tågledare vid Banverkets driftledningscentral i Boden. Centralen blir den andra i landet som använder nya europeiska säkerhetssystemet ERTMS när Haparandabanan står klar.
Foto: Håkan Zerpe
Om tio år har troligen ett nytt tågledningssystem införts, gemensamt för hela Sverige. I dag finns tre olika typer, vilket försvårar överblicken.- Vi ser nu till Vännäs, men med nya systemet kan vi se även söder om Vännäs, säger Carola Kemi, chef för driftledningscentralen i Boden.Kan man tänka sig ytterligare rationaliseringar där Boden kan styra hela Norrland, exempelvis?- I USA finns bara några få centraler. Men man vinner inte så mycket med att samla driftledningen eftersom det behövs så stora lokala kunskaper. Och mycket hänger samman med hur stor trafik som finns på järnvägen. En tidigare utredning visade på behov av det antal centraler som finns nu.- Och sedan dess har trafiken ökat.
Banverkets driftledningscentral ligger vid Malmbanans södra infart till Boden. Den sysselsätter 60-70 personer, varav drygt 50 i operativa driften. Härifrån styrs trafiken på spåren i länet och ner till Vännäs. Centralen invigdes 1999 och kom att ersätta driftledningscentralerna i Kiruna, Boden och Vännäs. Nästa motsvarande central söderut finns i Ånge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!