Slutet gott, enligt gamla tvättägarna

Ägarbyte blev lösningen på låsningen. Det anser säljarna av Textilservice, Björn Lagerqvist och Robert Ljungberg. -  Vår tvist med landstinget gick inte att lösa, säger Björn Lagerqvist.

ENDA LÖSNINGEN. "Vår tvist med landstinget gick inte att lösda", säger Björn Lagerkvist, en av säljarna av Textilservice.

ENDA LÖSNINGEN. "Vår tvist med landstinget gick inte att lösda", säger Björn Lagerkvist, en av säljarna av Textilservice.

Foto: Andreas Wälitalo

Boden2009-05-13 06:00
Affären mellan Textilia och Textilservice ägare blev klar på måndagskvällen.-  I den här branschen har man alltid kontakter med varandra, säger Björn Lagerqvist om vilken part som tog första steget. Så det är väl inte att den ene var före den andre.Köpeskillingen hålls utanför media. Men duon Lagerqvist-Ljungberg säger sig vara glad över att Textilservice verksamhet och personal får gå vidare. Tvisten med landstinget blockerade utveckling, men medgav avveckling.Ingen normal relation
-  Det var ingen normal affärsrelation och det hela utvecklades till en prestigekamp med andra diskussioner än textilfrågor, anser Björn Lagerqvist.-  När Norrbottens läns landsting aviserade om hävning av avtalet tvingades vi säga upp halva personalstyrkan. Och verksamheten i Boden riskerade att bli kraftigt decimerad. Det var ett orimligt högt pris och i detta fanns bara förlorare.Känns det bittert att det går så här efter nedlagd tid och möda på bolaget?-  Absolut inte. Grundkänslan är otroligt positiv. Ägarbytet var den bästa vägen för att säkra att anläggningen förblev intakt. Vi har en helt suverän personal som jag tror kan tillföra väldigt mycket inom Textilia.Sova ikapp
Björn Lagerqvist går vidare med sitt konsultföretag. Robert Ljungberg, som varit VD, ska först ta igen litet förlorad sömn. Framtiden ska han fundera på. -  Vi önskar personalen allt gott tillsammans med nya ägarna, säger Robert Ljungberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om