Tävling i sopsortering är en av uppgifterna för att göra eleverna på Gärdesskolan i Boden
miljömedvetna. Klassen delas in i lag och rustas med en svart sopsäck full med osorterat skräp. När startsignalen går springer barnen fram och tillbaka och på tid kastar de skräpet i rätt bunke.
– Ibland kan det vara svårt. Om man till exempel får upp folie och glömmer var det ska vara, säger Tobias Koivumaa sju år.
Annat på tapeten
– Vi har sett film om hur man ska panta flaskor också, säger Linn Sandström.
Men att man ska panta och att man får pengar för burkar och flaskor visste eleverna i klass ett redan. Nu förstår de bättre varför.
– Man gör nya burkar och använder flaskorna igen, berättar Emmy Hellestrand.
Förutom filmen och sopsorteringsstafetten har barnen hunnit med en tipsrunda med frågor som återkopplar till filmen och sopsorteringen.
– För att fortsätta att följa, och förstå, sopornas väg till återvinning planerar vi att göra studiebesök på sop- och återvinningsstationer, säger Eva Johansson, klassens lärare.
Uppfinna genom återvinning
Målet är att eleverna med hjälp av glädje, samarbete, lust, nyfikenhet och uthållighet ska lära sig bli miljömedvetna utifrån olika metoder.
– Bland annat uppfinner vi genom att återvinna, säger Eva Johansson och visar på en hylla full med skapelser gjorde av plast- och pappersförpackningar och annat som annars kastas som sopor.
Uppkrupen på sin skolbänk sitter Tobias Koivumaa och visar sin uppfinning.
– Jag har gjort någon slags rymdvarelse av kartonger och lite annat, säger han.
Alisa Koivumaa och Hanna Sundling har byggt en vagn.
– Vi gjorde först en ritning och sen byggde vi ihop den. Man ska inte ha något särskilt i den bara lasta något.
Kanske är det en sopvagn tjejerna uppfunnit.