Skogsägarna rasar mot skattehöjning

Norrbottens läns skogsägare, NLS, rasar mot förslaget till höjd dieselskatt och kilometerskatt.
Länsstyrelsen ser däremot positivt på införandet av kilometerskatt.
? Det är skrämmande och skandalartat av länsstyrelsen, säger Ulf Hannu, ordförande i NLS.

BODEN2005-01-15 06:30
När NLS i fredags höll årsstämma i Boden gick Ulf Hannu till angrepp på länsstyrelsen. Anledningen är förslaget ?skatt på väg? som regeringen snart ska ta ställning till.<br>Ett förslag som kan innebära höjd dieselskatt och införande av kilometerskatt.<br> ? Transportavstånden här i Norrbotten handlar oftast om mellan 20 och 30 mil. Går förslaget igenom innebär det en kostnadsökning med 36 till 54 kronor per kubikmeter. Det medför att det inte längre kommer vara lönsamt att bedriva skogsbruk i inlandet. Förslaget hämmar tillväxten och kommer slå väldigt hårt mot Norrlands inland. Förslaget kan om det går igenom i förlängningen leda till virkesbrist. Därför avvisar vi förslaget, säger Ulf Hannu.<br>Förvånande inställning<br>Förslaget har varit ute på remiss. Länsstyrelsen i Norrbotten har fått ge sina synpunkter på förslaget.<br> ? Till min förvåning har länsstyrelsen ställt sig positiv till förslaget. Det enda länsstyrelsen kräver är en konsekvensanalys av den höjda dieselskatten. Det är både skrämmande och skandalartat att länsstyrelsen ställer sig positivt. Vi kräver nu att länsstyrelsen ändrar uppfattning. Det är bråttom eftersom regeringen lägger fram sin proposition under våren, säger Ulf Hannu.<br>Vägtrafikskatteutredningen föreslår att i ett första steg höja skatten på dieselolja med 50 öre per liter.<br>Utredningens förslag kan träda i kraft redan den 1 oktober 2005.<br>Övervägande skäl<br>Utredningen har även analyserat fördelar och nackdelar med att införa en kilometerskatt för tunga lastfordon. Utredningen menar att det finns ?övervägande skäl? att införa en sådan skatt. Så här är det tänkt att kilometerskatten ska utformas:<br>n Kilometerskatten bör i princip omfatta alla lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton.<br>n Kilometerskatten ska tas ut på hela det allmänna vägnätet. Enskilda vägar till exempel skogsbilvägar undantas.<br>n Systemet kan träda i kraft tidigast den 1 januari 2008.<br>Effektivare transportpolitik<br>Enligt ett pressmeddelande från regeringen kan införandet av kilometerskatt medföra ?en effektivare transportpolitik med hänsyn tagen till såväl vägtransporternas kostnadsansvar som behovet av en konkurrensneutral vägtrafikbeskattning.?<br>Men som sagt: skogsägarna sågar förslaget.<br>Länsstyrelsen tycker att remisstiden var för kort vilket inte gett utrymme till en grundläggande och seriös konsekvensanalys av utredningens olika förslag.<br>Länsstyrelsen påpekar därför att den fortsätta beredningen måste följas upp bland annat vad gäller förslagets regionalekonomiska effekter.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om