Kuriren har tagit del av yttrandena som gäller förslag till ändring av detaljplanen för området mellan väg 97 och Gamla Lulevägen på Torpgärdan.
Här ska omdiskuterade Nylandsleden gå. Protesterna började i våras och har inte avtagit i styrka.
Planskild
Ett antal boende i området -- hur många är svårt att uppskatta eftersom flera namn återfinns mer än en gång på de namnlistor som bifogas - har gått samman om ett elvasidigt dokument mot nämnda led. De föreslår i stället att kommunen bygger en planskild korsning vid Hermelinsgatan. I dag styr bommar trafiken över järnvägen.
Idén har dock tidigare fått tummen ner av kommunen av byggskäl. Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan är av motsatt åsikt.
I dokumentet begär de boende en miljökonsekvensutredning av projektet. Bland annat är motivet att sulfidlera ska schaktas bort vid vägbygget.
Fastighetsägarna underkänner också den trafikflödesberäkning som kommunen gjort med hjälp av en entreprenör. Kritiken tar sikte på att hänsyn inte tagits till att fordon till och från Erikslund/Norrbyarna kan tänkas välja Nylandsleden i stället för Hermelinsgatan vid färder mot Luleå.
Dessutom efterlyses buller- och vibrationskonsekvenser för vägen och byggtiden.
Företagarna i Boden, Svensk Handel och Boden Turism är positiva. Näringsidkarna i området har efterfrågat lösningen med en trafikled i flera år. Den kan leda till expansion av befintliga företag men även att nya lockas att etablera sig, anser näringslivet.
Fördelar
Några fastighetsägare är positiva:
"Jag tror att Nylandsleden kommer att bli positiv för Torpgärdans utveckling ...Nylandsleden kommer att förbättra trafiksituationen för merparten av Torpgärdans boende", skriver en.
Många fördelar finns, anser en annan grupp fastighetsägare. De har förslag på vissa mindre justeringar. Gärna en lika tilltalande gestaltningsplan för södra sidan av vägen som för den norra, framför de.
En boende pekar på möjligheten att schakta ur för vägen så att buller- och insynsskydd uppnås, om nu vägen ändå byggs.