Servicepunkt på väg in i stadshuset

Redan i vår påbörjas en ombyggnad i stadshuset för att inrymma en servicepunkt.Socialförvaltningen får en reception där enklare frågor handläggs.

SERVICEPUNKT. Under 2013 påbörjas arbetet med att skapa två receptioner där medborgarna kan få en första hjälp i olika ärenden. I eller i nära anslutning till telefonväxeln kan den ena hjälpdesken placeras.

SERVICEPUNKT. Under 2013 påbörjas arbetet med att skapa två receptioner där medborgarna kan få en första hjälp i olika ärenden. I eller i nära anslutning till telefonväxeln kan den ena hjälpdesken placeras.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2013-04-10 06:00

I Harads och Gunnarsbyn finns så kallade servicepunkter där medborgarna kan få hjälp med olika kommunala angelägenheter. I Skellefteå har kommunen en motsvarande variant i tätorten, fast i betydligt större skala.

Handläggare
Kommunledningen strävar efter något liknande i de två stadshusen i Boden. Först ut blir socialförvaltningen. När hus B byggs om och enbart kommer att ha socialtjänsten som hyresgäst skapas en reception där handläggare kan hjälpa till med enklare frågor.

En utredning startas för att se över hur detta ska kunna gå till. Tre förvaltningschefer har fått uppdraget.

Steg 2 blir att bygga om A-husets foajé med samma inriktning. Där skapas utrymme i eller nära den befintliga telefonväxeln för tre-fyra arbetsplatser. Framför allt ska frågor som rör samhällsbyggnadskontoret och utbildningsförvaltningen hanteras vid disken. Även lokaluthyrning passar in här.

- Vi vill ha några anställda som kan ge en första information, understryker kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S). Kanske kan upp mot 40 procent av ärendena klaras av på så sätt. Som det nu är skickas människor upp i husen för att söka tjänstemän, vilket inte känns bra.

Bättre service till medborgarna är målet.

-  Tid vinns även för tjänstemännen som kan utföra sina jobb på ett ännu bättre sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!