Sensommar för SJ

SJ:s punktlighet med nattågen i sommar har varit en katastrof.Från mitten av september stannar tåg 94:s sov- och liggvagnar i Luleå.På så sätt vinner SJ tid.

INGA BÄDDAR NORR OM BODEN. SJ agerar för bättre tidspassning för nattågen efter en katastrofal sommar med många förseningar. Foto: Håkan Zerpe

INGA BÄDDAR NORR OM BODEN. SJ agerar för bättre tidspassning för nattågen efter en katastrofal sommar med många förseningar. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Boden2011-08-19 06:00

Kuriren undersökte i vintras punktligheten för persontågen på Malmbanan. Under tiden 1 juni-1 november var i snitt elva tåg i veckan mer än 20 minuter försenade.

Sommaren har varit än värre, se statistiken nedan.

Bottennapp
Värsta förseningen drabbade nattåget 93 Narvik-Stockholm 26 juli. Det blev stående i Kiruna i mer än fyra timmar efter ett fel på strömförsörjningen. Stockholms Central nåddes efter drygt fyra och en halv timmes försening.

Byte
Sommarens problem med signalfel, nedrivna kontaktledningar och annat har fått SJ att agera. Preliminärt från 12 september går sov- och liggvagnarna i tidiga nattåget Stockholm-Narvik bara till Luleå. Resenärer norrut får byta till sittvagn vid ankomsten till Boden 06.50.

Prio
Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör vid SJ, förklarar:

- Vi har haft bekymmer hela sommaren med försenade tåg Stockholm-Norrbotten. Det har varit svårt att komma fram på Norra stambanan och vi är inte speciellt högt prioriterade.

Efter diskussioner med Trafikverket kom man fram till nämnda upplägg.

-  I Narvik har nattåget på sig 1,5 timme tills det vänder tillbaka. Under den tiden ska tåget vändas och ett antal sov- och liggvagnar städas och bäddas om. Ett sittvagnståg går mycket fortare att
göra i ordning.

Hösten ut
Om tåget är försenat till Narvik blir även södergående tåget sent. En ond cirkel som SJ vill bryta.

Modellen körs i höst. Vid ökad framkomlighet ska sov- och liggvagnar åter gå till Narvik.

En olägenhet för resenärerna vid tågbyte?

-  Ja, men möjligheten ökar att tågen går i tid på sydgång och inte blir sena hela vägen ner till Stockholm. Ett sätt att få tillbaka kvalitén i trafiken.

Hans Norén, föreståndare på Abisko turiststation, säger:

-  Kan vi få bättre punktlighet med det här är jag glad.

Hälften av gästerna till Kirunafjällen kommer med tåg, omtalar Erica Mattsson, vd på Kiruna-Lappland, och pekar på "enorma" förseningar under sommaren.

Hårt slag
- Det har slagit jättehårt mot Kirunafjällens anläggningar. Du kan förstå vilka problem som uppstår när tåget inte är i tid. Så jag välkomnar att SJ gör något. Men risken finns att gästen tycker det är för omständigt att byta vagn i Boden.

Dock är frågan större än så, anser hon.

-  Det handlar om banunderhåll och Trafikverkets ansvar att prioritera fram nattågen.

Här är med underlag från senatag.se siffror på tågens punktlighet 1 juni-17 augusti med försening på minst 20 minuter.

Tåg 94 och 92 Stockholm-Boden: 64 sena tåg.

Tåg 93 och 91 Boden-Stockholm: 57 sena tåg.

Gällande de fyra regionala tågen Luleå-Kiruna och Luleå-Narvik har 50 tåg varit sena.

Totalt sett ger detta att 171 tåg på Malmbanan varit sena under 78 dagar.

15 tåg i veckan eller två tåg per dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!