Videon är inte längre tillgänglig
Jeff Ahl valdes nyligen till Sverigedemokraternas högsta företrädare i Norrbotten. Partiet är tredje störst i opinionen – med 9,3 procent enligt SCB.
Efter valet hoppas han ta plats i Bodens kommunfullmäktige.
I en intervju för Kuriren berättar Jeff Ahl om hur partiet ska växa i Norrbotten.
Sverigedemokraterna anses av många som ett invandrarfientligt och rasistiskt parti. Hur ser du på det?
– Nej, jag håller inte med. Vi har invandrare i partiet och jag känner personligen flera stycken. Vi vill inte stoppa invandringen, vi vill minska den till hanterbara nivåer.
Men flera Sverigedemokrater har blivit påkomna med att kalla muslimer för ”grisar”, ”skäggbarn” och ”schimpanser”.
– Jag kommer aldrig förneka att det finns rötägg inom vår rörelse, men vill poängtera att dessa finns inom alla rörelser. Det finns socialdemokrater och moderater som uttryckt sig på liknande sätt. Jag vet inte om det går att dra slutsatser från vad enskilda personer säger i partiet.
Det är ändå ganska många som uttryckt sig så?
– Ja, det låter som det men vi har också uteslutit många medlemmar och jag ställer mig inte bakom deras uttalanden. Det låter ibland som att det enda vi Sverigedemokrater gör är att prata om alla fel våra enskilda ledamöter gör. Så är det inte.
Du har själv på Facebook kallat islam för "en sekt".
– Det var vid ett tillfälle men visst, jag tog i lite väl mycket. Det var lite väl hårt.
Hur vill du beskriva Sverigedemokraterna?
– Vi är både nationalister och socialkonservativa. Vi prioriterar välfärd. Det handlar om ordning och reda i skolan, en bra vård och omsorg, ett starkt försvar och hårdare straff på brott. Folk behöver känna sig trygga på gator och torg.
Kvinnorna är få i ert parti. Varför?
– Jag vet inte. Kanske för att det fortfarande är socialt stigmatiserande att vara med i vårt parti och kvinnor är kanske mer måna om sina sociala relationer med andra. Men de kvinnor vi har är jätteduktiga.
Inga partier vill samarbeta med er. Vilka vill ni samarbeta med?
– De som ger oss någonting tillbaka. Kommunalt kan det skilja sig väldigt mycket så jag vet inte, det är för tidigt att säga.
Är du för religionsfrihet?
– Ja.
Men ni vill stoppa moskébygget i Luleå?
– Vi ställer oss inte bakom en moské. Själva byggnaden är ett uttryck för islam i Sverige och för värderingar som jag inte ställer upp på. Då ska det inte heller vara böneutrop och moskéer som manifesterar det de står för.
Innebär inte religionsfrihet att man ska ha någonstans att utöva sin religion?
– Jag tror inte att religionsfrihet innebär att man måste få ha just en moské. Jag bryr mig inte om de ber i någon annan lokal men inte i en byggnad som arkitektmässigt ger uttryck för något som strider mot våra grundläggande värderingar. En moské är ett uttryck för islam, och islam bygger på det polariserade samhälle som vi har i dag med olika grupper. Ska jag behöva bli påtvingad en religion i det land jag är född i som jag tycker strider mot våra värderingar?
Vad är det för värderingar?
– Som till exempel deras kvinnosyn, de delar upp kvinnor och män i moskén. Det finns värderingar om att kvinnor ska ha slöja på sig, att pojkar ska omskäras och att badhus ska ha olika öppettider för män och kvinnor. Jag förstår mig inte på det, det är medeltid för mig.
Men om kvinnor vill ha slöja på sig, ska de inte få ha det då?
– Man kan inte förbjuda hur folk ska klä sig om det inte gäller offentliga uppdrag. Men jag tycker inte att personer i offentliga uppdrag ska ha slöja. Vi har i dag kvinnliga poliser som går runt med slöja, vad blir nästa steg? Att vi har poliser som går runt med stora turbaner och knivar bara för att de tillhör någon inriktning inom hinduismen? Någonstans måste man sätta gränser.
Ni vill också förbjuda att burka och niqab bärs offentligt?
– Ja, man ska inte gå maskerad på stan, oavsett om det är en Bajenhalsduk eller något annat. Varför ska vi hela tiden gå med på krav från en minoritet? Det är alltid muslimernas sätt att leva som vi ska acceptera. Vare sig katoliker, hinduer eller judar ställer samma krav. Jag ser inga problem med synagogor heller.
Är det islam som är problemet?
– Personligen kan jag tycka att islam utgör ett hot mot demokratin. Det är en väldigt auktoritär religion och imamerna har stor makt. Jag vill inte att man i första hand ska kategorisera sig som muslim, i första hand är man svensk. Så många som möjligt måste ju känna att de ingår i landet Sverige. Annars blir det ett "vi och dom"-tänkande.
Alla känner ju inte samhörighet. Många menar att det är just ni som står för ett "vi och dom"-tänkande?
– Samhället erkänner ju i dag att det finns ett "vi och dom" men vilka har skapat det, vi Sverigedemokrater? Nej, det är inte vi som styr.
Men ni säger exempelvis nej till moskéer.
– Men det gör vi för att vi inte vill ha ett "vi och dom"-samhälle. Vi är för religionsfrihet, för att folk ska ha någonstans att be, men motsätter oss för stora skillnader då det blir en splittring. Det har vi i dag på grund av mångkulturen.
Så mångkultur är något dåligt?
– Ja. Det handlar i stället om att ta del av gemensamma värderingar, som vi i majoritetsbefolkningen har, genom att folk assimilerar sig och beter sig svenskt. Jag är uppvuxen i Sverige som är svenskarnas land, och då är det våra värderingar som ska gälla.
Vad är svenskt?
– Att vara svensk är att ta till sig svenska värderingar, seder och bruk. Vår kultur kommer alltid att bli influerad av andra kulturer men vi pratar fortfarande svenska och vi har inte slutat fira våra traditioner. Men ett svenskt medborgarskap innebär inte per automatik att man är svensk. Man får visa att man är svensk också.
Loreen och Zlatan är svenska medborgare. Är de svenskar?
– Känner de själva sig som svenskar? Jag vet inte, jag vet för lite om dem. Jag kan inte sitta här som en domare och säga han eller hon är svensk. Det finns ju många som föds i olika delar av världen som inte känner sig som medborgare där. Men som svensk har man samma slags värderingar och håller sig till våra traditioner.
Men Lucia och kristendom är exempelvis inte svenskt från början?
– Nej, men det är traditioner som har anpassats till vår kultur. Kultur utvecklas men den anpassas långsamt och ändras inte radikalt. En kultur som lever kommer alltid att ta in influenser utifrån men vi gör det på vårt sätt och vi kommer anpassa det till vår kultur. Att ta en fika är exempelvis ganska svenskt och då dricker vi kaffe på ett annat sätt än vad man kanske gör i Turkiet.
Är du medlem i Svenska kyrkan?
– Nej.
Sverigedemokrater pratar ibland om att vara Sverigevänlig och svenskfientlig. Hur är man då?
– Man är Sverigevänlig om man firar våra traditioner med stolthet, om man är stolt över att vara svensk. Man är inte Sverigevänlig om man skär ner på försvaret och sedan står och ljuger om att vi har ett försvar som vår försvarsminister gör. Svenskfientlig är personer med annan bakgrund som förnedrar mig för att jag är svensk.
Tycker du att svenska flaggan har en undanskymd roll i dag?
– Ja, förut kändes som att det nästan var rasistiskt att hissa flaggan på exempelvis nationaldagen men det har blivit bättre. Fortfarande tycker jag att man pratar mer om andra kulturer än om vår egen vid nationaldagsfirandet. Det är ju ändå Sveriges dag så då borde vi prata om vår kulturella särart. Vi borde vara mer stolta för vårt land och vår nationalsång.
Borde svenska flaggan hänga bakom presidiet i Bodens kommunfullmäktige?
– Absolut.
Borde man sjunga nationalsången vid varje kommunfullmäktige?
– Ja, varför inte? Vi svenskar är lite mer lugna av oss men det skulle kunna vara en fin avslutning. Men om man gör det varje gång eller varannan gång är mindre viktigt. Alla ska känna att det är Sverige man tillhör och ingenting annat. Där är medborgarskapsfrågan en viktig sak, jag tycker personligen att väljer du att bli medborgare i Sverige så ska du inte vara medborgare i något annat land. Du behöver välja var din lojalitet ligger.
Ni tycker att invandrare är segregerade. Men ni vill ju avskaffa alla integrationsåtgärder som regeringen har infört och har inga egna förslag.
– Det är för att de inte fungerar.
Men ni har inga egna integrationsförslag?
– Får vi färre invandrare så kommer integrationen att fungera bättre.
Men hur ska ni hjälpa de invandrare som redan är här?
– Genom att minska invandringen. Det påverkar dem också, får vi färre invandrare får de som redan är här lättare att assimilera sig. Mycket handlar om att lära sig svenska för att kunna komma in i samhället. En assimileringsprocess kan ta lång tid och vi vill inte tvinga folk men vi vill uppmuntra till samhörighet med oss. Det kan till exempel vara nödvändigt att stoppa invandringen helt i Boden under ett tag.
Hur länge ska invandringen i Boden stoppas?
– Det går inte att svara på i nuläget. Tills ekonomin är i balans och vi slutat lägga ner äldreboenden och byaskolor, för det visar att vi inte klarar av att ta emot fler. När vi kommit dit kan vi återigen titta på att ta emot nya.
Ni vill minska asyl- och anhöriginvandringen med 90 procent, vilket enligt er skulle ge 119 miljarder kronor. Anser du att invandrarna håller på att ta över Sverige?
– Jag gillar inte sådana konspirationsteorier, de ställer jag inte upp på. Men har vi en högre invandring så kommer det självklart till slut bli en skillnad i befolkningssammansättningen.
Är det inte vår moraliska skyldighet att ta emot dem som har det svårt?
– Det finns andra sätt att hjälpa som är bättre. De som flyr är ofta inte generellt de som har det sämst utan det är ofta de högutbildade. Ska vi dränera exempelvis Syrien på alla läkare? Nej. I första hand borde vi ge tillfälliga uppehållstillstånd och hjälpa dem på plats, då får vi ut mest av pengarna.