Märkena avlöser varandra.
Men bakom försäljningarna står företagarna.
Som makarna Kenneth, 51, och Lena Palmér, 49, som driver vidare Sixten Nilssons i centrala Boden. Sixten själv gick bort 2009 och blev 75 år.
– Sixten (Nilsson) startade firman i en källare i Korpilombolo 1968. Då började han repa Husqvarna-motorer. 1970 ville Husqvarna att han skulle flytta till Boden. Då började han i Silvers lokaler bakom Cykel och mek i Boden och sålde alla märken som fanns. Service är a och o. Det är det vi står för, säger svärsonen Kenneth och visar den upprustade verkstaden.
– Sixten levererade motorsågar levererades åt skogsbolagen och det har byggt upp företaget. Nu har vi också en butik. Förr var det fack överallt här, som en labyrint. Med lager åt respektive märke.
Vad är hett inför vintern?
– Lynx nya modeller går sjukt mycket. Men också väldigt många bredbandare och touringskotrar, säger Kenneth Palmér.
Hur hett är det med fyrhjulingar inför vintern?
– Det rullar på. Vi kan få en beställning där någon ska ha bandsats, plogutrustning och vinsch till sin fyrhjuling. Då kostar ett sådant paket 250 000 kronor. Det är en känsla att sälja en sådan produkt. En order på en skoter tar tre–fyra minuter medan jag sitter med en sådan fyrhjulingsoffert i 4–5 timmar. Det är ruskigt roligt att göra en sådan affär, menar Kenneth.
Sista helgen i oktober kommer också skoterns dag, som är ett stort event för alla handlare och då glöder det i orderblocken.
– Vi säljer väldigt mycket under skoterns dag, men det mesta har vi redan sålt på förorder, menar Lena Palmér.
I Bredåker utanför Boden håller Tords Motorservice till – ett stenkast från den nedlagda skolan. Men här är det ingen vardag där arbetarna väntar in stämpelklockan. De anställda kommer från Boden, Harads, Svartlå och givetvis Bredåker.
I fjol kom Ski-Doo med sitt nya 850-chassi, som sålt väldigt bra och satt rusch i butiken.
– För oss är det mountainmaskinerna som står för den stora delen av försäljningen, säger Maria Karvonen, 32, som själv bor i Bredåker.
Hittar folk hit?
– Ja, det är inga problem. Många passerar förbi här på väg upp till fjällen. De hämtar upp på fredag från verkstaden och lämnar in på måndagen, säger Karvonen.
– Vi får inte annonsera utanför orten, men säljer ändå över hela landet. Vi har många kunder från Jokkmokk, Gällivare och Kiruna och de tycker bara att det är skönt att vi inte är inne i stan. Att de slipper köra i stadstrafiken med släp.
Tord själv har gått i pension, men är ofta in och surrar med gamla gänget. Hans son Stefan driver företaget vidare.
I maj 2016 slog Lindroths Motorcenter upp dörrarna på Storheden till den nya butikslokalen på Storheden efter att de tagit över Kalix Maskiners Luleåbutik med snöskotrar. Och i september i fjol flyttade de in motorcykeldelen från Notvikens industriområde i de nya lokalerna.
– Många vill ha maskiner. För oss handlar det om att hitta rätt maskin till rätt kund så att de blir nöjda, säger Mikael Hägglund, 30, säljare på Lindroths Motorcenter på Storheden.
I år kommer många märken som vanligt med nya heta modeller och de är återförsäljare för de flesta av dem.
– Det är väldigt blandat vad folk vill ha. En del vill klättra, köra i skogen och använda till arbete eller mysiga familjeturer, säger Mikael Hägglund.
Säljer fyrhjulingar vintertid?
– Ja, en del vill ha fyrhjulingar till att ploga sina uppfarter och köper plog och bandsats. En del använder dem även till jakt, jordbruk och liknande.
Vad säljer ni mest till, kusten eller inlandet?
– Inget tyder på att Luleå säljer mer än övriga orter. Det är blandat från hela fyrkanten.