Sandenskolan i riksfinal

En åttondeklass från Sandenskolan i Boden var på torsdagen med i riksfinalen av teknikåttan som genomfördes i Lund. - De har varit jätteduktiga, men kom inte vidare från semin där vi mötte laget som vann allt, berättar Hans Lundkvist, lärare.

BODEN2008-05-22 19:07
Han är väldigt stolt över sin klass, det hörs tydligt när han på telefon från Lund berättar om resultatet. Att denna klass, 8:3, från Sandenskolan inte gick till slutfinal tycker han naturligtvis är synd, men han säger att det har gett så mycket ändå.- Det här gör eleverna mer intresserade av teknik och naturvetenskap. De peppar dem och andra elever i det fortsatta skolarbetet.Regionvinst
Tidigare i vår vann den här klassen regionfinalen, när hela tävlingen drog igång fanns det 56 klasser från länet med. I och med den vinsten var klassen kvalificerade för riksfinalen. Att det var en åtta från Sandenskolan som fick representera Norrbotten var ingen ovanlighet. Det har hänt fyra gånger tidigare.- Jag måste verkligen berömma skolans lärare i teknik och naturorientering, säger Hans Lundkvist som själv inte är lärare i dessa ämnen.Klassen har åkt tåg till Lund och tillbaka. Det är tre elever som har tävlat, men sexton till gjorde allt för att stötta och heja på sina kamrater.Åttan som vann riksfinalen kommer från Västerås, och som nämnt mötte Bodenklassen dessa elever i semifinalen, men det blev förlust med fem poäng: 23-28.Tolv regioner
Teknikåttan startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola. Sedan dess har intresset för att delta ökat från år till år. Sedan 1997 är tävlingen rikstäckande och indelad i tolv regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna.Väcker intresse
Det är en frågetävling i naturvetenskap och teknik. Syftet med tävlingen är att väcka intresset i dessa ämnen bland eleverna och stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende . Genom att relatera till vardagsnära ting och genom att anlägga nya perspektiv på naturvetenskapliga fenomen lockas eleverna att ge kloka svar på kluriga problem. Därigenom stärks också elevernas tilltro till sitt eget sunda förnuft. Ett annat syfte är att inspirera lärare till nya metoder att lära ut.För utarbetandet av frågorna finns en grupp lärare och forskare knutna till de medverkande universiteten och högskolorna. Gruppen träffas regelbundet för att konstruera nya frågor och arbetar ständigt med utveckling av innehåll, formulering och problematisering av frågorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om