Samlad aktion för bättre nattågstrafik

Av två onda ting ...
- Jag förstår SJ. Bättre att komma i tid, säger Andreas Lind, VD på Norrbottens Handelskammare, om nya modellen för nattåget.

UTVECKLA NATTÅGSTRAFIKEN. Marknadsgruppen för nattågen samlas nästa vecka för ett första möte. Syftet är att göra nattågen bättre och få fler resenärer.

UTVECKLA NATTÅGSTRAFIKEN. Marknadsgruppen för nattågen samlas nästa vecka för ett första möte. Syftet är att göra nattågen bättre och få fler resenärer.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2011-08-20 06:00

Marknadsgruppen för nattågen tar inom kort avstamp för bättre järnvägsförbindelser.

Kuriren berättade i fredagens tidning om att SJ avser att inte dra tidiga nattågets sov- och liggvagnar till Narvik under hösten.

I stället går dessa till Luleå. Trafikanter norr om Boden får byta till sittvagn i arla morgonstunden. SJ hoppas att tjäna tid i Narvik. Det går snabbare att där göra i ordning sittvagnståg än sovtåg.

Tänder
Andreas Lind deltog med vässade tänder i den tidigare debatten när Rikstrafiken/Trafikverket förde fram förslaget om endast ett nattåg till Norrbotten. Han har synpunkter på SJ:s senaste grepp.

-  Visst är det olyckligt om resenärerna måste byta miljö tidigt i Boden. Det stör tanken att somna här och vakna där.

Förståelse
Men det är bra att SJ vidtar åtgärder, framhåller Andreas Lind.

-  Jag förstår SJ. Vi har att välja mellan två onda ting och jag tror att även kunderna har förståelse för att det är bättre att komma i tid än bekvämligheten.

Grundproblemet är dock nerkörd infrastruktur, inskärper han. Taket är nått gällande kapaciteten på Norra stambanan.

Botniabanan avlastar
- Infrastrukturen och budgeten för den är viktig för vår konkurrenskraft. Men detta är absolut ingen fråga som på något sätt finns på bordet i den politiska diskussionen i dag.

Andreas Lind har varit i kontakt med Trafikverket. Till kommande anbudsperiod kommer Botniabanan att underlätta trafikflödet.

-  Trafikverket vill också öppna upp för operatören så att denne kan vara litet mer flexibel.

Upplägget med förändrad nattågstrafik till Narvik har medgivits av Trafikverket som en nödåtgärd att förbättra rättidigheten. Tid medges till årsskiftet då åtgärden ska utvärderas.

Samling på spåret
Inom kort samlas nya Marknadsgruppen för nattågen i ett inledande möte. Gruppen har ursprung i kampen för två nattåg och vill samla regionens aktörer för att marknadsföra och utveckla nattågen. Målet är att till nästa avtalsperiods slut om fem år ha kommersiellt lönsamma nattåg.

-  Enligt Trafikverket måste vi då upp från knappt 600.000 resenärer till 700.000.

Som av en ödets ironi drabbades SJ på fredagen åter av förseningar upp mot Kiruna dit nattåget 94 anlände 2,5 timme sent. Buss ersatte sträckan Kiruna-Narvik.

Ny operatör för nattågstrafiken ska upphandlas för 2013 och framåt. Detta bedöms vara klart nästa höst med anbudsförfarande under våren 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!