Kuriren skrev i gårdagens tidning om att Trafikverket inom kort drar igång en utredning om nattågen efter 2018. En förstudie är gjord. I dag går två nattåg per dygn i varje riktning.
Erica Mattson är destinationsutvecklingsstrateg på Swedish Lapland. Hon minns läget inför förra upphandlingen av nattåg. Första budet från dåvarande Rikstrafiken var ett tåg och kritiken var hård.
– Då kom bara ett besked. Men genom den dialog vi nu har kommer vi att följa detta på ett annat sätt.
Erica Mattsson är dessutom sammankallande i Marknadsgruppen för nattåg där alla intressenter i frågan finns med.
Är du orolig för att det bara blir ett nattåg?
– Från besöksnäringen sida gör vi allt för att behålla två nattåg. Min känsla av förstudien är positiv. Flera parametrar talar för två tåg.
Vad händer om ett tåg tas bort?
– Besöksnäringen förlorar på det. Vi behöver en variation i regionen i avgångstider. Gästerna måste känna att den här destinationen är tillgänglig.
Erica Mattsson är mycket nöjd med Marknadsgruppens och besöksnäringens arbete med olika aktörer, exempelvis operatören SJ och Trafikverket.
– De har varit jättemed och samarbetet är gott.
Marknadsgruppen började i praktiken sitt arbete under 2013. Nu har man möten fyra-fem gånger om året där viktiga delar är marknadsaktiviteter, en gemensam kampanj och en brist- och åtgärdsanalys.