Samarbetet fungerar mellan besöksnäring och Trafikverket

Besöksnäringens kontakter med Trafikverket är mycket positiva. Det anser Erica Mattsson, Swedish Lapland.

På spåret. Erica Mattsson, Swedish Lapland, tycker att besöksnäringen, SJ och Trafikverket växlat in på rätt spår.

På spåret. Erica Mattsson, Swedish Lapland, tycker att besöksnäringen, SJ och Trafikverket växlat in på rätt spår.

Foto: Mattias Forsberg

BODEN2015-01-28 18:24

Kuriren skrev i gårdagens tidning om att Trafikverket inom kort drar igång en utredning om nattågen efter 2018. En förstudie är gjord. I dag går två nattåg per dygn i varje riktning.

Erica Mattson är destinationsutvecklingsstrateg på Swedish Lapland. Hon minns läget inför förra upphandlingen av nattåg. Första budet från dåvarande Rikstrafiken var ett tåg och kritiken var hård.

– Då kom bara ett besked. Men genom den dialog vi nu har kommer vi att följa detta på ett annat sätt.

Erica Mattsson är dessutom sammankallande i Marknadsgruppen för nattåg där alla intressenter i frågan finns med.

Är du orolig för att det bara blir ett nattåg?

– Från besöksnäringen sida gör vi allt för att behålla två nattåg. Min känsla av förstudien är positiv. Flera parametrar talar för två tåg.

Vad händer om ett tåg tas bort?

– Besöksnäringen förlorar på det. Vi behöver en variation i regionen i avgångstider. Gästerna måste känna att den här destinationen är tillgänglig.

Erica Mattsson är mycket nöjd med Marknadsgruppens och besöksnäringens arbete med olika aktörer, exempelvis operatören SJ och Trafikverket.

– De har varit jättemed och samarbetet är gott.

Marknadsgruppen började i praktiken sitt arbete under 2013. Nu har man möten fyra-fem gånger om året där viktiga delar är marknadsaktiviteter, en gemensam kampanj och en brist- och åtgärdsanalys.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!