Föreslår ändring: "Fördelarna många och väldigt stora"

Förslaget till ny detaljplan för infrastrukturkorridoren från Södra Svartbyn till stålverket är på granskning. Egon Palo (M) bedömer, att tågseten lika gärna kan ta den södra infarten och ta den sträckningen upp till H2GS. "Tågen har ju back."

Montage som visar hur man tänkta dra den nya infrastrukturkorridoren från trafikplats Södra Svartbyn.

Montage som visar hur man tänkta dra den nya infrastrukturkorridoren från trafikplats Södra Svartbyn.

Foto: Mats Engfors och Sandell/Sandberg

Boden2022-08-03 10:01

Den nya väg- och järnvägskorridoren i Södra Svartbyn kommer påverka Dan Karlssons boende negativt. Han har beräknat att järnvägsspåret kommer gå 35 meter från hans tomtgräns. Även andra bybor har protesterat.

Förslaget är att bygga en avfart för tåg från Boden och en för tåg från Luleå. Egon Palo föreslår en annan lösning.

– Det är dubbelspår där södra anslutningen ansluter till järnvägen mellan Boden och Luleå. Det innebär att övrig trafik inte störs av den här manövern, säger han och fortsätter:

– I dagsläget beräknas, att det kommer gå cirka åtta till tio tåg åt vardera hållet till och från H2GS. Tidskostnaden kan uppskattas till cirka tio till 15 minuter för tågen norrifrån.

Egon Palo menar, att bolaget ändå måste ha ett lager av malm för att kunna parera eventuella störningar, som kan uppstå vid en eventuell tågurspårning eller andra störningar.

– Så den tidsåtgången är försumbar. Vem vet, på lång sikt kanske en del av malmen till H2GS kommer från Luleå hamn.

Han framhåller, att fördelarna är många och väldigt stora med hans förslag. För det första pekar han på att bodensarna ska bära en del av kostnaderna för infrastrukturkorridoren, som nu är planerad.

– Besparingen på infrastrukturen blir cirka 50-100 miljoner kronor. Dessutom kommer vägen mot Södra Svartbyn vara avgrävd i sex till åtta månader, vilket försvårar för räddningstjänst och ambulans samt alla boende i Svartbyn som använder den vägen, säger Egon Palo.

Han tillägger, att störningar för boende i området inte kommer öka lika mycket, eftersom spåret delvis kommer längre bort från boende på Gideons linda.

– Hela byggtiden kommer att förkortas avsevärt.

Lars Andersson, mark- och exploateringschef, uppger att planförslaget tidigare varit ute på samråd och att man nu är på steg två i processen. Förslaget är på granskning och intressenter kan lämna synpunkter till och med 23 augusti.

– Planarbetet är i ett läge där berörda återigen får möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget. Efter granskningen kommer vi att sammanställa alla inkomna synpunkter i ett så kallat granskningsutlåtande. Där tar vi ställning till och framför kommunens kommentarer till synpunkterna. Först i det läget föreslår vi vilka synpunkter, som kommer tillgodoses i det fortsatta arbetet.

Karta: Gideons väg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!