Så ska rekryteringen av vikarier till äldre förbättras

Vikarieproblemen inom äldreomsorgen är stora. Nu försöker Bodens kommun med en ny modell för rekrytering. Hoppet är att den blir effektivare.

Ny vikarieorganisation. Målet är att bli bättre på att ta hand om vikarier och att de specifika behoven i verksamheten ska täckas upp bättre.

Ny vikarieorganisation. Målet är att bli bättre på att ta hand om vikarier och att de specifika behoven i verksamheten ska täckas upp bättre.

Foto: Jeppe Gustafsson

Boden2015-08-13 12:30

Det är svårt att få tag på utbildade undersköterskor i hela landet.

Konkurrensen mellan kommunerna och mellan kommunerna och landstingen om utbildad personal blir allt tuffare.

Nu har socialförvaltningen i Boden utrett hur arbetet med rekrytering av vikarier ska kunna effektiviseras och förbättras.

Hittills har vikarierna skötts av kompetensförsörjningsenheten, en central organisation.

Redan förra sommaren la socialnämnden ut uppdraget om en utredning av organisationen för vikarieanskaffning.

– Tidigast i oktober kommer den att genomföras, säger Lena Fällman tillförordnad chef för kompetensförsörjningsenheten.

"Nuvarande modell...kan bidra till att man förstärker känslan av att man inte har ett gemensamt uppdrag och ansvar", skriver utredarna i sin rapport.

Tanken är att äldreboenden, hemtjänst respektive särskilda boenden ska ha varsin decentraliserad verksamhet för vikarier. Respektive enhetschef blir då ansvarig för verksamheten.

Det handlar framförallt om vårdbiträden, undersköterskor, habiliteringspersonal samt personliga assistenter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!