Cecilia Hjelte är organisationskonsult med Luleå som bas.
Den modell hon berättade om baseras på Susan Wheelans forskning. Hon är före detta amerikansk psykologiprofessor. En arbetsgrupps utveckling kan delas in i fyra steg.
Omogen
■ Steg 1. Den nybildade gruppen är omogen, beroende av en formell ledare. Deltagarna är artiga, försiktiga, trevliga. Konflikter tas inte gärna. Ingen tydlig struktur finns vad som ska göras.
■ Steg 2 i utvecklingen. Ifrågasättande börjar, främst av ledaren. De konflikter som är arbetsrelaterade är nödvändiga för gruppens utveckling och går att lösa.
■ Steg 3. Färre konflikter uppstår och kan hanteras. Gruppen blir mer likformig och ser över sin struktur, exempelvis mötestider, arbetssätt, normer och spelregler. Mer öppen kommunikation.
■ Steg 4. Gruppen har mognat och går som tåget mot målet, är närmast ett högpresterande team. Resurser och olikheter i gruppen tas till vara. Hit kan det ta åtta månader.
Cecilia Hjelte drog några exempel.
- Forskning visar att arbetslag på akutmottagningar som låg högre i mognadsgrad hade lägre dödlighet på patienterna. Och lärare som var med i en steg 3-4-grupp hade elever med bättre resultat.
- För mig blir det litet av hm ... Om jag ska välja förskola skulle jag vilja fråga: Hur har ni det i arbetsgruppen?
Kanske tillhör 25 procent av arbetsgrupperna i arbetslivet steg 4. Men alla grupper i exempelvis Bodens kommun behöver inte sträva mot steg 4.
- Det är fel sätt att använda modellen på. Däremot kan den användas som termometer. I arbetsgruppen kan vi tillsammans se på den här modellen och fundera på vad vi kan göra för att vara produktiva och hur vi ska utvecklas.