– Det är viktigt att det skapas säkra trafikmiljöer för de oskyddade trafikanterna men i detta fall är det redan planerat. Dock finns det andra delar på väg 97 som behöver gång- och cykelväg, exempelvis förlängning av befintlig GC-väg i Vittjärv fram mot Kusön, säger Inge Andersson, Bodenalternativet.
Även på väg 356 genom Inbyn finns behov av GC-väg, så och på vägen genom Gunnarsbyn och Överstbyn.
– På båda dessa vägar trafikerar mycket tung trafik med fara för oskyddade trafikanter, avslutar Inge Andersson, Bodenalternativet.
I Trafikverkets vägplan för 97:an står att "Parallellvägnätet ska även fungera som gång- och cykelväg för oskyddade trafikanter på sträckan mellan Sunderbyn och Sävast. Vägen kommer även att vara upplyst”.
– Det stämmer att vi tagit vägplanen och den kommer vi också att följa. Vi bygger alltså ingen speciell gång- och cykelväg utan vi bygger en allmän väg som möjliggör för cykel och gående eller oskyddade trafikanter, säger Mats Elgcrona, projektledare på Trafikverket för ombyggnanden av väg 97.