De har tidigare sett över alla linjer med en konstnadstäckning under 20 procent. Direktionen har givit myndigheten ett nytt uppdrag; projekt ÅKERbäret (se text intill).
Att enbart titta på kostnadstäckningen, tycker Anders Öberg, är ett fyrkantigt sätt att se på kollektivtrafiken.
– Det säger ingenting vilka som åker och när man åker. Fler linjer kanske borde ha en efterfrågestyrd trafik både avseende tider och omfattning. Så kan man upphandla dem därefter. Det kan vara en lösning.
Nedläggningen av linjen mellan Älvsbyn och Boden drabbar framför allt gymnasieleverna hårt och har ökat Bodens kommuns kostnader för skolskjutsar till grundskoleelever med cirka 600 000 kronor.
– Jag förstår att det är ett bekymmer.
Hur ser du på att det drabbar en så viktig målgrupp som gymnasieungdomar?
– Vi har inte haft uppdraget att se på samhällsekonomiska effekter av de förändringar vi gör. Just nu funderar vi på hur vi ska formulera kommande analyser och utvärderingar av trafik. Hur ska de se ut och vad ska de signalera? Så att vi får ett underlag, som kan ge oss en bättre bild av konsekvenserna, inte enbart de ekonomiska, säger Anders Öberg.
Nedläggningen av de tre busslinjerna 2019 till och från Arvidsjaur, säger han, också har påverkat gymnasieskolan. Han tycker att kollektivtrafiken har en roll i kompetensutveckling i länet, där utbildning är en del.