Enligt nyhetsbrevet North Sweden och BarentsObserver.com har ryssarna börjat tänka om i fråga om den järnväg som planeras från Ural mot Vita havet.
Tidigare var Arkhangelsk tänkt som slutstation. Enligt Rysslands vice transportminister Viktor Olersky är inriktningen nu Murmansk.
- Jag har djup respekt för Arkhangelskregionens önskan att utveckla infrastrukturen i området. Men vi ser ingen framtid för en djuphamn där, sade Viktor Olersky till nyhetsbyrån RIA Novosti.
Djuphamn
Djuphamnen i Murmansk lockar och ett federalt program finns på dagordningen för att skapa ett transportcentrum i Murmansk, ett nav för transporterna inom Barentsområdet.
En järnväg till Murmansk förkortar avståndet från Sibirien till Vita havet med 800 kilometer. Att ha Murmansk som transportcentrum bäddar också för en järnvägskorridor, Murmansk-Kandalaksja-Salla och vidare mot Haparanda och Europa.
Stora tillgångar på skog, malm och gas finns i hela Barentsområdet. Transportmöjligheter är nyckeln till att ta hand om dessa.
Det har också talats om en järnväg mellan Murmansk och norska Kirkenes.